Snad voliče nenapadne znovu pustit ODS k moci

od redakce

Rozhovor Haló novin s krajským zastupitelem a chomutovským radním Jaroslavem Komínkem (KSČM)

Jak hodnotíte více než rok práce krajského zastupitelstva, a to nejen vedení kraje, ale i zastupitelů za KSČM?

Za sebe a myslím, že i za klub, můžu říct, že současné vedení kraje vytváří spíš chaotické situace. V prvním roce seškrtalo většinu investic a většinu výdajů nad rámec těch povinných, aby naoko ušetřili. Letos je ale šetření doběhlo, a tak loni ušetřené peníze letos stejně použili tam, kde loni škudlili.

Novému vedení kraje značně komplikuje činnost to, že mají plno problémů i s vyšetřováním policií. Dopustili se různých pochybení ohledně zaměstnávání svých stranických kolegů na postech asistentů a poradců. Skoro všichni politici měli své stranické kolegy, kteří neupěli ve volbách, na postech placených poradců. Samozřejmě bez výběrových řízení, napřímo, bez zodpovědnosti a kontroly.

Takže reálně policie vyšetřuje tyto případy?

Jeden případ už policie uzavřela. Poradkyně a bývalá asistentka pana hejtmana v Poslanecké sněmovně, kterou si přivedl z Prahy, pobírala neoprávněně peníze, které pobírat neměla. Policie už případ uzavřela a poslala ho k soudu s tím, že došlo k neoprávněnému obohacení. Současně běží i další kauzy, kde například současný hejtman a bývalý poslanec v jedné osobě Jan Schiller a bývalý předseda krajského finančního výboru a poslanec Jan Richter pobírali dva platy, což podle zákona nejde.

Poslanecká sněmovna loni schválila novelu zákona, která říká, že pokud je někdo uvolněn ve státní funkci jako politik, může pobírat pouze jeden plný plat. A oni pobírali dva. Absurdní na tom je, že oba pánové byli poslanci, oba ten zákon schvalovali. Přitom tento zákon byl v Poslanecké sněmovně poměrně hodně diskutován, dotkl se totiž celé řady poslanců a senátorů. Mnoho z nich je zároveň starosty, radními apod. Navíc Senát tento zákon dokonce Sněmovně vracel, takže ho oba pánové projednávali podruhé! Museli o něm vědět. Pánové Schiller a Richter tehdy seděli v jedné poslanecké lavici.

Takže místo aby se nové vedení kraje věnovalo práci pro kraj, věnuje se zdůvodňování svých chybných kroků, které ale vrhají špatné světlo nejen na ně, ale na celé zastupitelstvo i kraj jako takový. Jediné, co se nové krajské vládě daří, je stříhání pásek u akcí, které jsme začali za našeho vedení…

Teď přeskočím k jinému tématu. Jste předseda představenstva Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova. Jaká tam je situace?

Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova je akciová společnost vlastněná městy Chomutovem a Jirkovem. Před šesti lety jsme vedli poměrně intenzivní diskusi o tom, jestli zachovat v Chomutově trolejbusovou dopravu. Ne v návaznosti na to, jestli je nebo není ekologická, ale především proto, že města nebyla ochotna financovat obnovu starých trolejbusů.

Je to pochopitelné. Pořizovací cena trolejbusu je několikanásobně vyšší než autobusu, zhruba dvakrát víc stojí i provoz. Dopravní podnik musel zabezpečit dopravu pro občany, samozřejmě je přitom ale omezen dostupnými penězi. Cestujícímu je ve skutečnosti jedno, jestli jede trolejbusem, autobusem nebo elektrobusem. On se prostě potřebuje dostat do práce nebo do školy.

Bylo třeba vyřešit, jestli zachovat trolejbusy, nebo pořídit autobusy. Tehdy jsme jako vedení Dopravního podniku získali hned dvě dotace, za které jsme vyměnili komplet celý vozový park trolejbusů za nový. Města tak každý nový trolejbus vyšel jen na 900 tisíc korun na spolufinancování.

A co města na to?

Za této situace se města rozhodla, že trolejbusová doprava bude dál fungovat. Jiný problém je ale v tom, co se nyní děje s cenou elektřiny. My jako veřejný sektorový zadavatel musíme soutěžit cenu ve výběrových řízeních, nebo soutěžíme dodavatele elektřiny a plynu na burze. Dodavatel, kterého jsme vysoutěžili loni na dva roky, nám tehdy nabídl nejnižší cenu 1300 korun za megawatthodinu. Současnou krizi ale neustál, skončil a my jsme spadli pod dodavatele poslední instance, který nám začal účtovat 9500 korun za megawatthodinu. To naštěstí trvalo jen pět dnů, protože jsme ihned na burze poptali novou cenu, nicméně i tak platíme násobek původní částky. Elektřina pro Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova aktuálně vychází na 6500 korun za megawatthodinu.

Kolik tedy stojí jeden kilometr MHD?

Pro srovnání – kilometr autobusu nás stojí 44 korun a trolejbusu 104 korun. Takže ta ekologie, o které všichni mluví, se tváří jako perfektní pro životní prostředí, nicméně pro rozpočty měst, respektive pro objednavatele, je mnohem dražší. Což není jenom problém náš, je to samozřejmě všude. Některé dopravní podniky dokonce odstavují trolejbusy a místo nich jezdí autobusy. Provoz trolejbusové dopravy má kromě cen energií i vysoké fixní náklady třeba na provoz plošiny, elektrikáře, elektrodispečink, údržbu trakčního vedení, měníren apod. Ani snížením objemu kilometrů tudíž moc neušetříme. Jen tím vlastně cena každého kilometru dramaticky stoupne.

A jaká je vaše představa, co s tím?

Jednáme s městy Chomutov a Jirkov o tom, že bychom potřebovali navýšit kompenzaci tržeb. Ani jedno z měst určitě nechce zdražovat jízdné. Mimo jiné proto, že stát, nová vláda, snížila slevy pro studenty a důchodce, kterým se od dubna zdraží cestování o sto procent. Nechceme jejich situaci ještě víc zhoršovat. Alespoň pro letošek s cenou jízdného hýbat nechceme.

To bude dost těžké, ne?

Ano, bude, je to 15 milionů od obou měst. My jsme s tímto navýšením počítali ve výhledu rozpočtu na příští rok, kam se navíc promítne i cena zemního plynu.

Blíží se komunální volby. V Chomutově je KSČM v koalici, tak jak tam půjde ještě splnit některé body programu a co vy vidíte jako priority?

My jsme měli jako KSČM prioritu dopravu pro studenty a pro seniory nad 70 let zdarma, a to jsme splnili už v minulém volebním období. Ve vedení města jsme už dvě volební období. Měli jsme v plánu, a to se nám podařilo, modernizaci a obnovu vozového parku DP. Máme nejmladší vozový park v republice, máme všechny trolejbusy vyměněné za nové a také 80 procent autobusů máme nových na CNG nebo na naftu.

Ohledně dalších věcí, co jsme měli v programu, tak jsme chtěli řešit zatraktivnění Kamencového jezera a zooparku jakožto dominanty Chomutova. To se nám podařilo, město se tomu velmi věnuje, má připravený i projekt na modernizaci tohoto areálu – Kamencové jezero, zooopark a aquapark. Koalice, ve které jsme, připravila mnoho dobrých projektů a studií, teď k tomu ještě sehnat finance.

Takže v podstatě občanské vybavení k volnočasovým aktivitám.

Ano, tak. Nejde ale »jen« o volnočasové aktivity. Jde především o to, udělat z Chomutova zase o kousek víc místo, kde se dobře žije a kam přijíždějí turisté. Na druhé straně problémy máme s Krajskou zdravotní, protože na území města Chomutova je nemocnice, která ovšem patří pod kraj, nepatří pod město, nicméně se každé volby stává tématem komunálních voleb. Když jsme byli ve vedení Ústeckého kraje, tak jsme do této nemocnice plánovali investovat, připravili jsme rozsáhlý projekt na opravu urgentního příjmu, kuchyně, lůžkových oddělení, propojení pavilonů tak, aby lidi chodili tzv. suchou nohou apod. Vysoutěžili jsme dodavatele s podmínkou, že to musí být někdo, kdo má zkušenosti s akcemi a investováním ve zdravotnictví, a to i za provozu.

Tak to je hezké, už je to hotové?

Ne. Snad první věc, kterou nové vedení kraje hned po volbách udělalo, bylo zrušení této zakázky. A navrch nás obvinili, že byla snad o stovky procent předražená. Takže vše zastavili, udělali nové výběrové řízení a třeba podmínku, že ten, kdo to bude realizovat, musí mít zkušenosti, vypustili.

Výsledkem je, že rekonstrukce se o roky oddálila. A údajně předražená zakázka nakonec vyjde ještě o 200 milionů korun dráž. A dokončena samozřejmě bude o několik let později. To je problém, protože opravy už měly probíhat. Kvůli novému vedení kraje jsou ale v nedohlednu. A to se bohužel projeví i v komunálních volbách.

Říká se, že čas jsou peníze a tady se to projevilo.

Ano! Současné vedení kraje nehorázně omlouvá svou chybu tím, že ceny mezitím stouply. Ano, stouply, ale to přeci není omluva. Rozhodně nic nenasvědčovalo tomu, že ceny klesnou. Zrušením řádné soutěže způsobili kraji škodu 200 milionů. Kdo to zaplatí? Nebo z jiného pohledu: co všechno mohl Ústecký kraj za 200 milionů mít?

Například pouze malá část z této částky by stačila na rekonstrukci prostor, kde jsme plánovali Muzeum Praga, jeden z dalších projektů, který by měl přitáhnout návštěvníky do Chomutova. Sbírka už je fakticky umístěna v budovách kraje. Je to třetí největší ucelená sbírka automobilů a příslušenství na světě, naprostý unikát. Jenže současné vedení kraje nemá zájem s ní dále pokračovat. A to je velká škoda, když politický zájem současného vedení kraje zašlape do země něco, co nemá nikdo jiný a co mělo šanci k našemu zkoušenému kraji a městu přilákat nějakou – na rozdíl od kauz mnohých komunálních a krajských politiků dokonce žádoucí – pozornost.

To by byl dobrý argument i do voleb, ne? Jak se připravujete na volby?

Ano, tohle budou určitě témata, která chceme zmínit. Krajská zdravotní a nemocnice Chomutov, promarněná šance Muzea Praga, určitě se ale nebudeme bát připomínat i řádění politiků ODS v ROP Severozápad, které nás už stálo stovky milionů a další minimálně desítky ještě stát bude. Snad voliče nenapadne, podobně jako na celostátní úrovni, ODS znovu pustit k moci.

Roman BLAŠKO

Přečtěte si další články

8 komentáře

Saša Morozov 19/02/2022 - 14:31

Další mladý komunista snící o funkci poslance.Soudružka Semelová pravila:”Musíme do vedení dostat více mladých lidí,“ řekla Semelová.” Nechci se jí dotknout, ale kolik má Semelová roků? KSČM už nemá lidem co nabídnout v roce 2021. Dělník s ušmudlanou kšiltovkou už neexistuje. A operátor ve Škoda Auto na jeho pozici bere víc než leckterý vysokoškolák na úřadě, takže pokud silně zdaňuji, abych rozhazoval, beru hodně i jemu.
Konec komunistické strany v čechách… Takže tato šťastná chvíle přece přichází. Konečně po tak dlouhé době. Děkuji Bohu.

Je to až fantastické, když si uvědomíme jakou strašnou moc v minulosti měli, jak vraždili, jak pronásledovali lidi, jaký strach a hrůzu z nich lidé měli.

rosemil71 20/02/2022 - 12:43

Problém je v tom,že Škoda nemůže zaměstnávat miliony operátorů.V mnoha jiných firmách se nevydělává ani 20 000 hrubého,Vy rozumbrado.

fronda 20/02/2022 - 14:54

Pokrývky hlavy už dávno vyšly z módy, ale dělníci existují, i když se jim třeba říká “operátoři”. To dobře ví populistická pravice, která mezi nimi loví voliče, když “levice” má zájem pouze o genderismus, green deal, masovou imigraci a podobné nesmysly.
Právě vyšší platy dělníků než vysokoškoláků vyčítala pravičácká propaganda komunistům, jak je vidět, asi to jinak nejde.
Mimochodem, “dělnická aristokracie”, to není nic nového, to známe už z 19. století.
Vyčítat zrovna komunistům vysoké daně je absurdní, za socialismu bývalo zdanění nižší.
Slušní lidé z komunistů hrůzu neměli, gauneři ano a tak to má být. Zdaleka nejvíc lidí povraždili “demokrati” a další hekatomby právě připravují.

karel 40 21/02/2022 - 05:07

Mluvte prosím za sebe. Komunisté udělali pro lidi hodně. A proto je budeme volit a rozšiřovat členskou základnu.

karel 40 19/02/2022 - 05:29

Komunisté musí znova uspět v komunálních volbách.Před rokem 1989 měla ksč jen v tomto kraji cca 50000členů.Je potřeba jít přímo mezi lidi a obnovit důvěru.V kraji žije hodně mládežníků kteří budovali velké stavby socialismu namátkou Tušimice 2.Kteří se po mnoha létech začínají aktivovat a zajímat o politiku a podporu ksčm.

fronda 18/02/2022 - 23:40

Co napadne voliče záleží především na funkcionářích KSČM. Filip byl dlouhá léta žádán, aby šel od válu, když mu to nejde, ale nebylo to nic platné. No, tak voliči udělali to jediné, co jim zbývalo.

Josef Kořínek 20/02/2022 - 11:45

Frondo, máte pravdu. Ale bude Kateřina tou pravou? Neodradil Filip volče “až moc”?

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.