Pan prezident Zeman ve svém projevu při předávání státních vyznamenání se kromě jiného neopomněl »opřít« do marxistického pohledu na společnost a její vývoj, když ironicky poznamenal, že se zde čtyřicet let tvrdilo, že vývoj společnosti ovládají jakési neosobní zákony, zatímco ve skutečnosti je to úplně jinak, a to tak, že rozhodující je role osobností. Toto tvrzení dokumentoval na příkladu T. G. Masaryka, který podle něj byl tím rozhodujícím faktorem, jenž rozhodl o vzniku ČSR.
Úloha osobnosti v dějinách je samozřejmě záležitost, která je velmi frekventovaná a diskutovaná také v prostředí marxismu, nicméně i elementární pohled na dějiny a jejich vývoj napovídá, že osobnosti jsou »vybírány« a utvářeny v souvislosti s dějinnými podmínkami, a nikoliv naopak. Všichni ti Masarykové, ale i Husové, Žižkové, Karlové Čtvrtí apod. se mohli tak výrazně uplatnit pouze proto, že se jejich talent a vynikající vlastnosti »sešly« s dobovou potřebou a dobovými reáliemi.
Dějiny si vybírají vhodné osobnosti
T. G. Masaryk se všemi svými vlastnostmi by se např. o sto let dříve nikdy nedopracoval k samostatnosti českého státu v republikánské formě, neboť pro takový vývoj nebyly ještě připraveny podmínky a jeho by zřejmě taková myšlenka ani nenapadla. Prostě osobnosti netvoří dějiny, ale naopak dějiny si vybírají vhodné osobnosti »k obrazu svému«. Marxismus skutečně popsal a zdůvodnil dějinný tok a vývoj společnosti obecně ne jako nahodilý shluk událostí závislý na libovůli nějakých osob a politiků, ale jako zákonitý proces ovlivněný především ekonomickými charakteristikami společnosti a s nimi spojenými zájmy a vztahy tříd a skupin obyvatelstva. Myslím, že i současnost už dostatečně názorně prokázala, že výklady o »konci dějin« jsou jen nesmyslnou konstrukcí, která nemá oporu v realitě.
Je ovšem třeba připomenout ještě jednu věc. Jakkoliv se marxismus dá definovat jako učení, které je v zásadě na straně historického optimismu, tj. předpokládá vývoj od nižších forem společenského života k formám vyšším, přesto nevylučuje ani určité zpětné pohyby, kdy se společnost jakoby vrací k předchozím formám existence a obnovují se určité mechanismy, které se už zdály být alespoň zčásti překonané. Bohužel si myslím, že v této fázi jsme se ocitli po restauraci kapitalismu ve východní Evropě na konci minulého století. Opět se nám rozšiřují všechny patologie typické pro kapitalismus, a to i v těch vyspělejších zemích, opět se významně zhoršuje aktuální postavení a především vyhlídky pracujících lidí v celosvětovém měřítku. Imperialistické manýry některých kapitalistických států navíc vedou ke krizovým situacím na hraně jaderné světové války, nehledě na to, zda jde o blok zemí v zásadě expandujících (NATO), nebo o země v defenzivní pozici (i přes současnou intervenci na Ukrajině v zásadě Rusko).
Definice stále platná
V záplavě různých výkladů o rozporech a problémech současnosti (války, migrace, klima apod.) však poněkud zaniká, co je základní příčinou současných systémových obtíží kapitalismu, totiž prohlubování jeho základního rozporu – rozporu mezi společenským charakterem práce a soukromovlastnickou formou přivlastňování jejích výsledků, viz následující definice:
»Kapitalismus je společenskoekonomickou formou, v níž je naprostá většina produkčních prostředků, vytvářejících materiální předpoklady pro všechny sféry společenského života, tedy ‚zdroje života‘ všech členů společnosti ve vlastnictví jen některých členů společnosti, buržoazie. V kapitalismu má většina produkčních prostředků společenskou povahu: jejich vynalézání, rozvíjení a používání je umožněno celou společností (prací mnoha lidí v minulosti i současnosti, společenskou dělbou práce, vědou a kulturou).«
Laicky řečeno, společně utvářené bohatství je přivlastňováno skupinou lidí, kteří mají možnost a moc si přisvojit výsledky práce mnoha milionů pracujících. Ostatně existence obrovských majetkových rozdílů mezi lidmi sama o sobě napovídá, že evidentně nemůže jít o prostý důsledek jakýchsi odlišných schopností jednotlivců, ale o efekt zabudovaný v povaze kapitalistického systému. Nedá koneckonců příliš práce dohledat, jak se proměňuje sociální a majetková struktura společnosti, a to dokonce v podmínkách, které jsou pro většinu vrcholně nepříznivé, viz následující výroky:
»Zatímco světem už druhý rok lomcuje pandemie koronaviru, těm nejbohatším se v loňském roce dařilo. Ukazuje to růst kolektivního jmění 500 nejbohatších lidí na světě. To za loňských dvanáct měsíců vystoupalo o bilion dolarů výš než v roce 2020.
Podle agentury Bloomberg je důvodů hned několik – růst akciových trhů, zvyšování cen nemovitostí, kryptoměn a komodit.
Bloomberg Billionaire Index ukázal, že jen v první desítce největších boháčů každý z nich shromáždil jmění v hodnotě sto miliard dolarů. Dalších dvě stě lidí má na kontě majetek s hodnotou přes deset miliard dolarů.
Podle Bloombergu ti nejmovitější vydělávali hlavně z aktuálního dění na trzích a uvolněné fiskální politiky. Na druhé straně ale odhady Světové banky ukazují, že právě pandemie koronaviru uvrhla až 150 milionů lidí do extrémní chudoby. A pokud se růst inflace dále nezastaví, číslo dál poroste.«
Majetkové nerovnosti jako před Velkou válkou
A samozřejmě nejde jen o koronavirus, ale o celkový trend. Ostatně i základní poselství, které lze vyčíst ze známé publikace T. Pikettyho Kapitál v 21. století, je sdělení, že majetkové nerovnosti se celosvětově vrátily na úroveň před první světovou válkou. S tímto posunem se samozřejmě vytrácí i obsah těch vznešených pojmů, jako je demokracie, svoboda, liberalismus a lidská práva. I tolik opěvované »svobodné« volby se stávají jen jakousi formální procedurou, která nemůže ovlivnit skutečné rozhodovací procesy v podmínkách, kdy většina prostředků je právě v rukou těchto megamiliardářů a s nimi spojených »elit«.
Navíc pro současný kapitalismus je typické, že stále větší část těchto těmito oligarchy ovládaných prostředků nepochází z původně produktivní činnosti, ale je výsledkem různých spekulací. Rovněž je typické, že v zájmu zachování alespoň základního sociálního smíru a fungování společnosti se současný kapitalismus uchyluje k »záchranné brzdě« gigantického zadlužení, neboť jen tak lze alespoň dočasně získat prostředky, které se přesunuly do soukromých rukou ve smyslu »privatizace zisků a socializace ztrát«.
Všechny ty současné krize i pseudokrize mají jednoho společného jmenovatele, totiž rostoucí nerovnosti a stále se prohlubující faktickou nadvládu kapitálových parazitických uskupení. V rámci kapitalismu je tedy nelze vyřešit.
Pavel JANÍČKO
11 komentáře
No, přesněji řečeno, byl Marx parazit a příživník, kterého po většinu života “sponzoroval” jeho přítel Friedrich Engels. Z počátku sice Marx žil v bídě, ale později se díky apanáži od Engelse zařadil mezi dvě procenta nejbohatších lidí v Anglii. Dokonce si pořídil k řadě svých dětí další nemanželské se služkou. Zlé jazyky tvrdí, že v životě nevkročil do továrny a nepoznal živého dělníka, ale to jsou jistě jen pomluvy. V londýnských knihovnách, kde Marx trávil většinu času, bylo dělníky jistě narváno.
A kde jinde by měl filozof trávit většinu času, když ne v knihovnách? Marx s Engelsem vykonali obrovský kus práce, rozhodně je není možno nazvat parazity nebo příživníky.
Komunističtí paraziti, k rozvoji společnosti nepřispěli vůbec ničím, naopak, jejich myšlenky uvrhly země, které se jimi řídily, do bídy.
Fronda – On ale nebyl Marx žádný filozof. Když už, tak neúspěšný ekonom a politický agitátor.
Masaryk, Hus, Žižka a Karel IV.byly proti našemu největšímu panovníkovi dějin, tedy Václavu II. naprosté nuly. Jediné co Karel IV. dokázal, bylo, že se narodil jako jeho vnuk. Stačí jenom připomenout, že to byl právě Václav II. , který zavedl pro horníky roku 1300 šestihodinovou pracovní dobu a další výhody, čímž předběhl Karla Marxe, Bedřicha Engelse a V. I. Lenina o neskutečných 600 let! Jeho horní zákoník byl tak kvalitní, že se v mnohých zemích používal více jak 500 let – srovnejte si proto kvalitu tohoto zákona se zákony například našeho současného Parlamentu, které všechny budou mít jepičí život! Loni, 27. září uplynulo přesně 750. let od narození největšího českého vládce všech dob! Přestože toho dokázal velmi mnoho, mohl toho dokázat ještě daleko více, ale zemřel na tuberkulózu, jako Kristus ve 33 letech.
Milý Janíčko, píšete na instrumentu, který vynalezli v USA, počítám, že používáte mobil, jež byl vynalezen tamtéž. Vaši komunističtí břídilové vynalezli leda bídu, svrab a neštovice. Váš bývalý předseda Vojtěch si nevozí zadek v Žigulíku, ale v imperialistickém Mercedesu. Parazitka Konečná bere imperialistická eura. Tak tady nežvaňte o Marxovi (jenž byl mimochodem továrník), je mimochodem dost hloupé přejímat teorie myslitele konce 19. století. Jsme o dvě století dál a Haló noviny končí jako deník 😃😃
Marx byl továrníkem? Pokud vím, v jeho blízkosti byl továrníkem otec Bedřicha Engelse,
Miroslav Rys, další chovanec který utekl ústavním zřízencům. Miroslav Rys, ty máš v té své hlavě ale chlívek. Na které hnojiště na ty tvé rozumy chodíš?
Svaty Vaclav? snad by jsi se mel prejmenovat na tobe odpovidajici vlastnosti “Blahoslaveny Chudy Duchem” , ponevedz vetsih vygumovanyho debila jako ty clovek opravdu musi ocenit ten se vyskytne jen jednou za tisic let.Tak ze by nas zajimalo kde budes psat ty svy debilni sracky komentare, kdyz ten tvuj oblibeny car Halo tvoji soudruzi zavreli aby meli na sto tisicove platy pro ty tvoje pachnouci rude pohlavary. Jdi si zaplavat do zumpy rudy hnupe.
“ryse ušatý”
Lehko se vynalézá když zbohatneš na vyvraždění indiánů, z otrocké práce na bavlníkových plantážích a na obchodě založeném na rozděl, zadluž a pak ovládni.
Amerika založena na chudácích a desperátech z Evropy je opravdu neobyčejná zem to ano!
I moje jméno je na náhrobku v “Bohemian National Cemetery ” v Chicago.
Ale moje prateta, která přes Itálii chtěla s Američanem odfrčet do vysněné zemi ,po krachu na newyorské burze , se toho nedožila, protože mafianští fašouni “učitelé” banderovců ji i s prachatým amikem spálili v kotli vlaku a nebo lodě-dodnes to nevíme přesně.
Jo, jo prachy a vládnout to je teď téma elit ,které nás ženou do militantních dobrodružství, protože se po 30 letech znovu nasytili a potřebují se dál expandovat a ovládat….
A čípak teorie přejímají jiné ideologie, např. liberální nebo konzervativní? Ty mají kořeny ještě v hlubší minulosti.
Komentáře jsou uzavřeny.