V poměrně obsáhlé zprávě nám Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) oznamuje, že do pravidelného provozu zařazuje první elektrobus, a to dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB z dílny skupiny Škoda Transportation střední velikosti.
Máme jásat? Maximálně v intencích Haškovy Strany mírného pokroku v mezích zákona. Zpráva podrobně popisuje, jak v DPP zkoušeli celou řadu typů elektrobusů už od roku 2010. Žádný se ale neosvědčil, prý až tento. Musela to být pořádná fuška. Do konce února se má stav elektrobusů v DPP rozrůst na 13 kusů, během následujících let má přibýt dalších 100 elektrobusů. Velkou část pořizovacích nákladů na elektrobusy včetně nezbytné infrastruktury má uhradit Operační program Praha – pól růstu Evropské unie. Jinak by do toho DPP, resp. hlavní město, zřejmě nešly.
Elektrobus má v Praze zlepšit životní prostředí, jednak tichým, jednak bezemisním provozem. To je jistě pravda. Není ale pravda tvrzení DPP, že elektrobusy přispějí ke zlepšení stability klimatu. Samy sice žádný oxid uhličitý nevypouštějí, ale trakční elektřina nutná k jejich provozu se musí někde vyrobit. V konkrétních podmínkách ČR je výroba elektřiny dosti náročná na emise oxidu uhličitého. Zamýšlená elektrizace dopravy v ČR znamená za stávajícího elektroenergetického mixu Česka mírné zvyšování emisí oxidu uhličitého.
V zavádění elektrobusů Praha hrubě kulhá i za Varšavou, jejíž dopravní podnik provozuje již nějaký ten rok elektrobusy na celé řadě autobusových linek. To jen tak pro srovnání.
Jan ZEMAN
5 komentáře
Elektrobusy se v Praze testovaly řadu let například na lince 109, Palmovka- Dolní Počernice která je profilově náročná ( délka 8 km stoupání 101 m. a klesáání 80 m.) . Jednalo se ovšem o méně kapacitní,autobusy, u kterých zástavba akumulátorů “odepsala” zadní dveře. BUS Škoda E’CITY 36BB je střední ,třídveřový s kapacitou cestujících u běžných autobusů. Až se k vám donese pane Zemane informace, že po Praze jezdí po letech opět trolejbus (hybridní s trolejovým vedením jen v části trasy) č. 58, experimentálně shodou okolností také z Palmovky do Letňan a Miškovi, v budoucnu nahradí dnešní linku BUS 140.. Tak o tom raději nic nepište, rodilí Pražané vám omlátí o hlavu nesmyslné zrušení trolejbusové trakce koncem šedesátých let nahrazené autobusy Karosa a ekologickým “klenotem” Ikarus alias čabajka. Dokážete tady někdy napsat něco pozitivního?
Maxiku promiň, ale nejsem rodilý pražák. Jednou jsem byl v Praze a řeknu vám, že takhle “zarvané” město autama. Divím se, že to pražákům nevadí čichat od rána do noci ty krásné čmoudíky z výfuků aut. Proč myslíte, že začali komunisté stavět metro? Asi proto, aby se vešlo na silnice víc osobáků, že.
V té době se rušily trolejbusy všude. Komunisti se tehdy nekriticky opičili po Západu, ale v řadě našich měst se podařilo trolejbusy zachovat.
Docela hanba a drzost, hlasit se ke komunistum potazmo k Rusku. V Rusku se zatím žádné elektromobily nevyrábějí, tamní vláda je chce ale v budoucnu podpořit dotacemi na nákup…
Návrat zpět do kapitalismu měl na Rusko ještě drtivější dopad, než na ČR.
Komentáře jsou uzavřeny.