Všichni známe pojem sociální inkluze. Je to splynutí lidí s většinovým obyvatelstvem, které má zájem o začlenění minority do majoritní společnosti. Nechci psát o inkluzi dospělých jedinců, ale o začlenění ukrajinských dětí mezi naše české. Velkým problémem ukrajinských dětí je jejich jazyková vybavenost. K tomu, aby tyto děti překlenuly jazykovou bariéru, nemohou být ihned začleněny do našich běžných tříd. Aby se naučily nejen komunikovat, ale i číst a psát, potřebují přípravnou třídu alespoň na jeden rok. Teprve poté můžeme dítě začlenit do běžné třídy. Během této překlenovací doby se musí děti i rodiče seznámit s českým školským systémem, tradicemi, zvyklostmi apod.
Naše vláda prozatím uvolnila 5,2 miliardy korun do konce srpna na začlenění ukrajinských žáků do škol. Je registrováno 125 tisíc ukrajinských uprchlíků od tří do 18 let. Ve skutečnosti jich bude více. Jenže pan ministr začleňuje tyto žáky ihned do běžných tříd. Zná vůbec ministr Gazdík kurikulum ukrajinského školství? To se liší především v hodnocení (čtyřstupňová klasifikace, ročníkové zkoušky, malá maturita…).
Uvědomuje si ministr, že naše české děti už trpěly dost? Nejdříve to byla v roce 2016 inkluze žáků ze speciálních tříd do běžných. Dodnes tuto inkluzi nikdo férově nevyhodnotil. Jinak by musel přijít na to, že stát nic neušetřil, což bylo asi i skutečným záměrem, ba naopak. Také by přišel na to, že nemáme dostatek asistentů pedagoga, že došlo k dalšímu poklesu úrovně vzdělání, že se ve třídních kolektivech zvýšila šikana. I to by bylo na dlouhou diskusi.
Další ránu naše děti dostaly v roce 2019 vinou covidu, kdy měly jednu z nejdelších distančních výuk v Evropě.
A nyní opět bez vlastního zavinění jsou nucené nastavit druhou tvář. V důsledku okamžité integrace ukrajinských dětí do běžných tříd se výuka opět zbrzdí. A tak pedagog namísto toho, aby se pokoušel částečně napravovat mezery ve vzdělání způsobené distanční výukou, bude nucen je dál prohlubovat. Takové řešení je unáhlené a nebude pozitivní pro české, ale ani pro ukrajinské děti.
Zřízení přípravných tříd alespoň pro žáky základních škol na jeden rok s dopoledním vyučováním například v družinách, školních jídelnách, když chybí volné třídy, by bylo podle mého názoru přínosnější než okamžitá integrace. Po roce bychom už znali i počty žáků a ukrajinských pedagogů, kteří u nás zůstanou. Asimilace ukrajinských dětí s novým prostředím by mohla probíhat odpoledne prostřednictvím volnočasových aktivit.
Vítězslava BABOROVÁ
5 komentáře
Jen ať sem přijdou, komu by se chtělo umírat za kyjevskou fašistickou diktaturu. Po válce se vrátí do vlasti.
Soudružka autorka si trochu popletla inkluzi a integraci. Přesto poskytla rudým nokům příležitost radostně hýkat.
Hodinky .. holinky… To je jedno, obojí se natahuje. Co chceš od soudružky, které vadí děti postižené válkou.
Vzhledem k tomu, že ukrajinizace ČR postupuje raketovým tempem, Ukrajinci v ČR přibývají geometrickou řadou a tzv. Česká televize už vysílá v ukrajinštině, tak to vypadá že české děti v českých školách se budou učit ukrajinsky a ukrajinské děti nebudou v ČR potřebovat češtinu. Gazdík bude mít ukrajinského náměstka a Zelenskému bude Černochová posílat české zbraně na které si Zelenský ukáže. Češi v ČR nebudou potřeba, jen to všechno budou Ukrajincům a české proukrajinské vládě platit.
Inkluze jak všichni vědí je slepá ulička a v důsledku vede k k narušení a prodražování vzdělávacího procesu. S ohledem navýšení počtu ukrajinských školáků se problémy ve školství budou kumulovat. S inkluzí přišla ČSSD a tato nepodařená a škodlivá reforma a postavil se věru “pomník”, který odsuzuje 95 % učitelů z praxe. Třeba je to i záměr jak zhoršit školství, nebo zlepšit školství z rukou nedokvašených vědeckých pedagogů, kteří sice nikdy neučili, ale vnucují svoje představy většině.
Komentáře jsou uzavřeny.