Dráhami zapomenutá místa

od redakce

Ministr financí Zbyněk Stanjura se do kamery tvářil nadmíru spokojeně. Stačí vrátit systém valorizací důchodů do doby, kdy byla konjunktura, a státní kasa nebude dunět prázdnotou. Nebo aspoň ne tak hlasitě. Pokud se bude ignorovat současná vysoká inflace a valorizace se naváže na růst reálných mezd, je pravděpodobné, že v roce 2024 nebude muset vláda přidat penzistům ani korunu. Reálná mzda přece klesá! Vskutku nápad hodný Národní ekonomické rady vlády, odkud zaznívá, že pokud chudne země, měli by chudnout i důchodci. No, ti už zchudli, jen si toho zdraví lidé s vysokými příjmy jaksi nevšimli. Současná valorizace nepokrývá zvyšující se náklady na bydlení, stravu a léky. Jenže kde brát, aby příjmy mocných naopak neklesaly?

Nápadů je mnohem víc. Tak třeba ministerstvo dopravy vytvoří komisi, která má připravit legislativní normu umožňující alespoň dočasné přerušení provozu na lokálních tratích. Na jejich údržbu prý Správa železnic ročně vynakládá 281 milionů korun. Pozoruhodně přesné číslo. Údiv ale není namístě. Seznam zmíněných tratí už je hotov. Zastavení lokálek mohou vetovat kraj nebo obce, pokud si ovšem vlakové spoje zaplatí. A to nejméně na pět následujících let. Na lokální trati by mělo ročně projet nejméně 300 osobních vlaků a 11 nákladních, aby provoz nebyl přerušen. Jenže někde se jezdí hlavně nebo výlučně o víkendu, kdy do vlaků nasedají nejen místní, ale i výletníci. Prudký růst cen pohonných hmot často neumožňuje jezdit autem zejména na větší vzdálenosti. Využívání rychlíků s následnými přípoji se letos o prázdninách stalo hitem. Vláda jistě pokukuje i po slevách na jízdném především pro důchodce, které už letos snížila. Je skutečností, že tyto slevy umožňují navštěvovat příbuzné či se vydat s přáteli na výlety. Ano, i to patří k životu, i když vládní představitelé by zřejmě radši viděli důchodce zavřené doma a s hrůzou očekávající faktury za teplo, plyn či elektřinu. Zastropování je totiž ve výši, která stejně vše enormně zdražuje. S přerušeným provozem na řadě lokálních tratí si místní spěchající do práce nebo školy poradí. Ostatně mohou si sednout znovu za volant. Nedostatek řidičů autobusů totiž vedl k tomu, že i tyto spoje do některých obcí přestaly jezdit. Před několika lety se zastavily vlaky, které přejížděly z kraje do kraje. Pokud se krajské úřady nedomluvily, tratě na čas osiřely. Část obyvatel ale zůstane uzavřena v obcích. Je také otázkou, jak se přerušení provozu dotkne podnikání na vesnici. Třeba restaurací, které se letos po covidových uzávěrách začaly vzpamatovávat, protože do nich od jara do podzimu proudili turisté s batůžky, vystupující z lokálek. Dříve se odlehlým lokalitám říkalo bohem zapomenutý kraj. Teď to budou dráhami zapomenutá místa.

Miroslava MOUČKOVÁ

Přečtěte si další články

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.