Západ se bojí výkonnosti Číny

od redakce

Stále častěji je v kontextu s čínským zeleným průmyslem vyslovován ekonomický výraz »nadměrná kapacita«. Tedy stav, kdy firma či země vyrábí více, než je schopna prodat. Podle statistiky ale Čína nijak nadměrně nevyrábí. Za tímto osočováním Číny z její domnělé »nadměrné kapacity« je mnohem hlubší problém. A to fakt, že západním zemím v zeleném průmyslu ujíždí vlak.

Zeleným průmyslem se rozumí výroba nových ekologických produktů na bázi zelené energie – tedy solárních panelů, větrných turbín, výstavba jaderných elektráren či tolik diskutovaných automobilů na ekologičtější pohon – elektřinu, vodík nebo hybridy kombinující elektromotor s motorem klasickým. Jak ukázal autosalon v Pekingu, ve vývoji NEV (New energy vehicles), tedy aut na ekologický pohon, se Čína z montovny, kterou byla před deseti lety, stala lídrem v oboru. Dnes se neinspiruje Čína na Západě, ale naopak Západ v Číně. A to mnoha šéfům nadnárodních automobilových korporací i mnoha politikům dělá vrásky na čele. Oprávněně.

Problém pro Západ není nadměrná kapacita výroby, která prakticky neexistuje, respektive se prodá 95 procent toho, co Čína vyrobí. Problém pro Západ je v rychlosti a efektivitě jak samotné výroby, tak hlavně vývoji nových technologií a nových modelů aut, které jsou navíc levnější než na Západě. Proč?

Steven Zhao, viceprezident společnosti Zeekr, na nedávné tiskové konferenci v Pekingu přiblížil vývoj v oblasti. »Před pěti lety jsme začali s vývojem vlastní vozů na elektrický pohon. Dnes máme 11 modelů užívajících tento systém v součinnosti s moderních technologií a chytrým operačním systémem ve vozech. Na vývoji a využití těchto nových technologií spolupracujeme s BMV a VW.«

Hlavní vědecký pracovník skupiny BAIC(Beijing Automotive) Wang Zhang dodal, že základním kamenem úrazu je vývoj a výroba nových efektivních baterií. »Vyvinuli jsme nové lithiové baterie, i nové technologie. V Číně tak dochází k masivnímu ústupu klasických motorů,« řekl Wang Zhang. Zatímco v roce 2020 bylo v Číně NEV každé šesté prodané auto, dnes je to každé druhé. Auta v řadě NEV jsou žádaná i proto, že dochází k rychlému vývoji nových lehčích baterií, i hybridů se zajímavým dojezdem. »Vývoj nových technologií i baterií za deset let rychle postupoval. Vytváříme lehčí, výkonnější a lépe nabíjitelné baterie, které budou ve výsledku levnější. Na bateriích a vývoji v Číně jsou závislé i USA, Německo, Japonsko a další.« dodal Wang Zhang. Brzy se na trh také dostanou Liquid baterie, které slibují revoluci v oboru. V roce 2027 budou komerčně dostupné a v roce 2030 budou běžně užívané. Zaručí vyšší kapacitu i rychlejší dobíjení do deseti minut. S tím souvisí i vývoj nových motorů, které budou výkonnější a rychlejší.

Pravdou je, že nové energetické produkty Číny jsou konkurenceschopné, protože Čína začala včas a neustále investuje do svého výzkumu a vývoje, a proto má technologickou převahu. V kombinaci s rozsáhlou škálou podpůrných odvětví, obrovským trhem a bohatými lidskými zdroji se tato země stává silným konkurentem.

Statistiky hovoří samy za sebe

Mezi 500 globálními podniky nové energetiky roku 2023 jich více než polovina pocházela z Číny. Tato země nyní vyrábí 80 % světové produkce solárních panelů, což je 40krát více než USA, a vyrábí přibližně dvě třetiny světových NEV, větrných turbín a lithiových baterií. Čínské firmy tím zpochybňují dominanci USA a Evropy v čistém odvětví.

A jak je to statisticky s »čínskou nadprodukcí«? Údaje Čínské asociace výrobců automobilů ukazují, že v prvním čtvrtletí roku 2024 Čína vyrobila přibližně 2,12 milionu kusů nových energetických vozidel (NEV) a prodala přibližně 2,09 milionu kusů. Z celkového prodeje bylo pouze 14,7 % vyvezeno.

Pro srovnání, Německo vyváží téměř 80 procent své automobilové produkce a Japonsko a USA vyvážejí přibližně 50, resp. 20 procent. Navíc čínský vývoz NEV do USA činil v roce 2023 pouze asi 368 milionů dolarů, zatímco EU vyvezla do USA asi 7,4 miliardy dolarů, což je téměř 20krát více. A podle německé poradenské společnosti JSC Automotive má většina největších čínských vývozců NEV, včetně společností BYD a SAIC Motor, míru využití kapacit vyšší než 80 procent. To znamená, že čínský průmysl NEV vyrábí a vyváží v souladu s poptávkou na trhu a lví podíl čínské produkce NEV spotřebuje domácí trh.

Neschopnost, pomalost a podlost Západu

Jenže Západ se čínské rychlosti a efektivity bojí, protože tím ztrácí své prvenství na trhu. Když nemohou závod vyhrát, snaží se ho zpomalit. Někteří západní politici, znepokojení z čínského vzestupu v oblasti NEV a dalších technologií čisté energie, si vymysleli narativ o »nadměrné kapacitě«. Americká ministryně financí Janet Yellenová tvrdí, že Čína »narušuje globální ceny« a »poškozuje americké firmy a pracovníky«.

Jenže problém je jinde. Zkostnatělý demokratický aparát nedokáže tak rychle reagovat na změny na trhu, vyvíjet vlastní nové technologie, stavět nové továrny, vychovávat si špičkové zaměstnance tak, jak to dokáže Čína. Navíc Evropa hází průmyslovým gigantům klacky pod nohy v podobě sankcí na levný plyn a neúměrným zvyšováním ceny elektrické energie. Není divu, že řada výrobců odchází mimo Evropu, převážně do Číny. Čímž dochází k odlivu příjmů pro stát (i pro zainteresované jedince), ale i k nárůstu nezaměstnanosti, což přidělává starosti politikům.

Asi nejkurióznější na tom všem je, že tato situace vznikla na základě západní myšlenky, dnes známé jako Green Deal. Právě tato myšlenka chce snížení škodlivých emisí, podporu zelené energie, ekologičtější provozy v domácnostech, na silnicích i v továrnách. Jenže Evropa není schopna pro její aplikaci zajistit dostatečné podmínky, finanční pobídky placené i z našich daní se míjejí efektivností a účinkem a ve výsledku Green Deal spíše škodí, než pomáhá. Proto průmysl v Evropě včetně naší republiky stagnuje a efektivní rozvoj téměř neexistuje. Důvodem jsou nejen výše zmíněné energie (elektřina a plyn), ale i neexistence dlouhodobého plánování, které ztroskotává na neschopnosti politiků. Ti plánují maximálně na pár let jen v rámci svého volebního období. Politici v Evropě, respektive v západní demokracii, totiž bohužel za svá rozhodnutí, ať mají sebehorší dopad, nenesou žádnou zodpovědnost…

A místo toho, aby se na Západě vypracoval skutečně fungující dlouhodobý plán zahrnující udržitelné zemědělství, prosperující průmysl a ve výsledku i všechny fáze výroby produktů spojených se zelenou energií, který by zlevnil a zatraktivnil například vozy na alternativní pohon, svádí Západ své neúspěchy na takzvanou nadprodukci Číny. Kupodivu, když měla Čína dříve nadprodukci textilu, hraček či drobné elektroniky, to nikomu nevadilo. Ale v oblasti zelené energie Západ ví, že nemá šanci Čínu dohnat, že v rozvoji zaspal a pomyslný vlak už ujel. A znesnadňuje proto čínským produktům vstup na svůj trh, který sama Evropa nedokáže zaplnit kvalitním a dostupným zbožím, zaváděním vysokých daní právě například na čínská NEV. Jenže ty ve výsledku budou opět platit evropští zákazníci, ne čínští výrobci. Protože i s vysokým zdaněním a dvojnásobnými cenami než v Číně budou čínská auta stále dostupnější a zajímavější než mnohá západní.

Helena KOČOVÁ

Přečtěte si další články

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.