Ruská vláda plánuje investovat 770 miliard rublů (asi 337 miliard Kč) do leteckého průmyslu v Rusku, aby podpořila domácí výrobu letadel. Cílem je do roku 2030 zvýšit podíl letadel domácí výroby ve flotile ruských leteckých společností na 81 procent.
Ruský letecký průmysl je v krizi od chvíle, kdy západní země uvalily na Rusko sankce za jeho invazi na Ukrajinu. Ruské aerolinky nesmějí létat do destinací v Evropě, Spojených státech a dalších zemí. Část mezinárodních letů zastavily aerolinky také kvůli tomu, že jim leasingové společnosti oznámily, že v souladu se sankcemi jim zabaví letadla. Moskva v reakci na sankce přijala zákon umožňující zabavit stovky letadel. Zahraniční výrobci letadel také zastavili dodávky nových strojů do Ruska. Nedostatkovými se staly i náhradní díly pro letadla vyrobená v zahraničí, uvedla agentura Reuters.
V Rusku se zatím sériově vyrábí pouze letadlo pro regionální spoje Suchoj Superjet. Značná část jeho komponentů, včetně důležitých součástí motorů, se však dováží. Rusko také připravuje masovou výrobu letadla pro spoje na střední vzdálenosti MS-21. Také toto letadlo však potřebuje některé komponenty ze zahraničí. Očekává se, že v Rusku se začne vyrábět malý počet letadel sovětské konstrukce Tu-214. Podle programu by ruské aerolinky měly do roku 2030 obdržet zhruba 1000 nových letadel vyrobených v Rusku. List Vedomosti dříve informoval, že největší ruská letecká společnost Aeroflot by mohla brzy podepsat smlouvu se státní společností United Aircraft Corporation (UAC) o nákupu 300 nových letadel.
(red)
20 komentáře
Fero – nikde se nepíše o ,,kompletní dokumentaci” cccp potřeboval a dostal údaje o podvozku,chlazení motorů … mimochodem,Tu 144 ( v Russku ho nazývají lidově Konkordski – proč asi ? ) sice vzlétl jako první,byl nejrychlejší,ale měl zákaz pravidelných letů mimo CCCP, s pasažéry létal pouze od r.1975 do 1978,uvnitř,díky motorům přímo pod trupem byl kravál,že se normálně nedalo komunikovat,byl neúnosně neekonomický – laskavě si to srovnejte s Concordem – a ještě,když vznikaly plány a výroba Concordu,tak v časopise ,,Letectví a kosmonautika” průběžně vycházely informace o průběhu prací – plány,fotky … o Tu 144 jen občas kusé a neurčité zprávy ( totéž se týkalo americké vs.sovětské kosmonautiky ) – tož asi tak .
V bulvárním článku o bulvárním novináři a spisovateli, na který odkazujete, se v titulku píše, že “se Čechoslováci podíleli na krádeži plánů nadzvukového Concordu”. Jestli byly kompletní, nebo tam chyběla výkresová dokumentace dveřních pantů, nebo jestli Sověti měli jen to, co údajně získali ti Čechoslováci, tedy *údaje o motoru a podvozcích* (tak plány nebo údaje?), už se tam nikdo nerozepisuje. Mimochodem, zrovna vývoj motorů pro toto letadlo je zdokumentovaný docela dobře. http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-144/ Každopádně i laik po chvilce pátrání a srovnávání pozná, že se jedná o značně odlišné letouny. A neslyšel jsem nic o tom, že by se našel aspoň jeden dílek, který by byl stejný s Concorde, pokud tedy “byly použity ty plány”. Že byl provoz Tu-144, zvlášť při poměrně malém okruhu pasažerů v rámci východního bloku, drahý, nikdo nezpochybňuje. Nebo ano? Drahý byl však i provoz Concordu a jen stěží se stídavě dařilo udržovat nějakou jeho rentabilitu i na mnohem větším trhu.
Jinak samozřejmě jak jsem psal, špionáž fungovala na obou stranách. Ale konstrukce Tu-144 na základě plánů Concorde je, nejen podle mého mínění, pouhým JPP. Což platí i o údajném “Konkordski”. Vše bez sebemenší opoře v důkazech. Na ty já jsem docela náročný, přes bulvární drby mě moc neužije.
Fero – ,, …V bulvárním článku o bulvárním novináři a spisovateli, na který odkazujete … ” – no jestli považujete K.Pacnera za ,,bulvárního spisovatele a novináře,tak je mi vás,soudruhu, upřímně líto …
— Karel Pacner (29. března 1936 Janovice nad Úhlavou – 7. dubna 2021[1] Praha[2]) byl český publicista, žurnalista a spisovatel.
Životopis
Hned po absolvování Vysoké školy ekonomické v Praze nastoupil v létě 1959 do redakce deníku Mladá fronta jako redaktor pro popularizaci vědy a po čase zde vedl sobotní přílohu] Do roku 1966 byl jediným členem redakce, který nebyl v KSČ (ze strany byl „vyškrtnut“ roku 1970. V roce 1969 byl jako novinář v USA na startu mise Apolla 11. Později začal psát knihy o kosmonautice a vesmíru, po roce 1989 i o nejnovějších dějinách a špionáži. Jen dvě z jeho knih patří do žánru sci-fi.
V listopadu 1989 byl jedním ze tří zástupců šéfredaktora Mladé fronty, kteří řídili chod redakce, než byl zvolen nový šéfredaktor. Pracoval i v MF DNES, na kterou se na podzim 1990 přetransformovala Mladá fronta. Na jaře 2001 odešel do penze. I nadále spolupracoval s MF DNES a s některými dalšími časopisy, rozhlasem a televizí.
Byl členem Klubu autorů literatury faktu (KALF) a Obce spisovatelů. V roce 2008 se podílel na kritice financování občanské iniciativy Ne základnám. Obdržel ceny za popularizaci Akademie věd ČR a Rady vlády pro vědecký a technologický rozvoj ČR.[10] V dubnu 2021 se objevil návrh udělit mu i státní vyznamenání, k tomu však v roce 2021 nedošlo.
Dílo
Fero – nějaké články ,,bulvárního spisovatele a novináře K.Pacnera –https://www.idnes.cz/novinari/karel-pacner.N828?sectionId=technet
Fero – novinari/karel-pacner.N828?sectionId=technet
Fero – https://dromedar.zoznam.sk/cl/1002075/2331987/Slovenski-knazi-ukradli-plany-Concordu–Sovietska-kopia-skoncila-fiaskom
Svou lítost si šetřete pro sebe, já vám o ni nestojím. K věci samé asi nic nemáte, že? Žádné důkazy, nic o co by se daly opřít vaše přání jsoucí otcem myšlenky, nic co by zpochybnilo logiku uvedených faktů. Proč nejsem překvapen?
MC-21 je krásné Ěro-ať se jim podaří….
Stejně jako Tu-160 „bílá labuť”…!
vzorem pro tu ,,bílou labuť” byl B 1 z U.S.A. a nejhezčí dopravák byla CONNIE :), MC 21 je ( vzhledem ) normální éro,jakých lítá po světě hafo …
To asi ne. Oba sice mají křídla s proměnlivou geometrií, oba jsou nadzvukové bombardéry, ale pro zcela odlišné úkoly, s čímž souvisí velmi odlišné parametry a tím i konstrukce. Že z pohledu laika vypadají podobně je dané právě tím, že jsou to bombardéry a že jsou nadzvukové. Když budu chtít sestrojit autobus, tak bude vždy v hrubých rysech vypadat tak jak autobusy vypadají. Bude znát, že každý je jiný, ale vždy tam bude podobnost, odvíjející se od účelu. Když budu chtít sestrojit nákladní auto, tak platí totéž. Žádný vzor nebyl, strana zadala úkol sestrojit letadlo schopné dopravit nadzvukovou rychlostí jadernou zásilku do USA a Tupolev právě takové letadlo, které by to zvládlo, sestrojil. B-1 by takový úkol nesplňoval, jeho účel je odlišný.
Fero – no,snad najdu článek,kde nějaký ruský pilot přiznal,že pro konstruktéry,,běloj lebeďi” byl inspirací Rockwell B1 ( inspirace není kopírování ) na rozdíl od toho plně okopírovaný byl Tu 4 ( B 29 ),ale s daleko horšími let.vlastnostmi .
Obávám se, že názory spisovatelů, pilotů, řidičů tramvají, uklízeček, nebo zvěrolékařů, nehrají v tomto roli. Nějaký názor má každý a leckdo chce být i zajímavý, ale potvrdit by to mohl jedině někdo z rozvědky, nebo z konstruktérů. Jinak je to jen plácání do větru. Do té doby se stačí i jen podívat na konstrukci trošku detailněji, srovnat parametry a je hned zřejmé, že toto nejsou dvojčata, ani příbuzní.
Tady je vidět, jak snadno se ničí a jak obtížně se pak obnovuje. Bude stát ještě velké úsilí než se Rusko vyhrabe na úroveň, jaké dosáhl SSSR. Rusové ale už aspoň začali a nepochybuji, že se jim to podaří. Zkolonizované “státy” východní Evropy ještě o obnově svého hospodářství ani nezačaly uvažovat a je otázkou, kterým a do jaké míry se ještě někdy podaří postavit se na vlastní nohy.
Fero – ,, … Bude stát ještě velké úsilí než se Rusko vyhrabe na úroveň, jaké dosáhl SSSR.” – no tak to jsou ,,naši bývalí přátelé a soudruzi” hodně blbě,když už jsou dokonce pod úrovní CCCP,jelikož, jak známo,životní ,,úroveň” tzv. CCCP byla hodně nízká !
SSSR produkoval vedle nespočtu jiných, technologicky náročných výrobků, také stovky dopravních letadel různých typů. A dokázal to výhradně ze svých zdrojů a svých součástek, se svými technologiemi, což mu jistě umožňovala pozice druhé nějvětší ekonomiky světa. Rusko je zatím jen stínem SSSR ve většině parametrů, což dokládá jeho ekonomika na úrovni podstatně menších zemí, i zmiňovaná závislost na dodávkách dílů ze zahraničí. Ale jak píšu, oproti nám oni začali pracovat na obnově hospodářství a přes dlouholeté, enormní úsilí Západu škodit kde a jak jen to jde, daří se Rusku až nečekaně dobře.
Fero – no,očekávám,že napíšete něco ve stylu ,,K.Pacner byl ve službách záp.imperialistů …” 🙂 –https://zoom.iprima.cz/zajimavosti/pacner-concorde-lenin
Vyjma tvrzení člověka, živícího se příběhy, důkaz pro to asi žádný nebude, že ne? Jiní zase toto vylučují jako nesmysl, přestože špionáž pochopitelně fungovala a to na obou stranách. Ale kompletní projektová dokumentace? Ve finále to však byly dva značně odlišné letouny, přičemž ten sovětský navíc vzlétnul dřív. To by ta sovětská špionáž musela pracovat opravdu hodně dobře a doslova nadsvětelně rychle. A zároveň velmi ledabyle, když se konstrukce tolik liší. Stejně a nebo ještě rychleji, by také pochopitelně musela probíhat výroba. V socialistickém SSSR. 🙂
Každopádně máte něco k mému, výše uvedenému komentáři?
Fero – co vy na to ? https://zoom.iprima.cz/zajimavosti/pacner-concorde-lenin
cca sedmdesát procent dopr.letadel v Russku tvoří BOEING,nebo AIRBUS … Su100 Superjet defacto navrhli ,,prohnilí zápaďáci” … a v Russku létá hromada ,,prohnilezápadních ” GA letadel výcvik.CESSNA 152,172,cest,C182,Beech BONANZA,PIPER atd.+,hafo kategorie ULLa,( hlavně z Č.R.) jejich kopie motorů ROTAX ( BURAN ) nic moc,musejí dovážet originály a mohl bych pokračovat … no,teˇmají soudruzi liliPutlerovci utrum s náhr.díly – holt budou lítat na obstarožnícH Jak 18,50,55,18T …
a hrozně se směju,jak jsou Russáci nuceni se v lítání přizpůsobit ,,civilizovaným pravidlům” – už žádné alt metry,ale feety ( ft),hláskování v angl, ( ,,Alfa,Bravo … ) nast výškoměru na QNH,atd. – a o anglických názvech společností a továren ani nemluvím, haha
Komentáře jsou uzavřeny.