V poslední týdnech nás vláda, potažmo ministryně obrany s podporou premiéra Fialy, přesvědčuje o nutnosti zakoupit americké stíhačky F-35. Pokládám tedy za naléhavé vědět, co jsou zač. Vy starší si možná vzpomenete na stíhačky Lockheed F-104 Starfighter, přezdívané Flying Coffin (Létající rakev), používané někdy koncem 60. let, jež občas padaly »bez zjevného důvodu«; spadlo jich, pokud si vzpomínám, něco přes 100. (Pro ty, kteří by snad pochybovali: nejde o komunistickou propagandu, mám schovaný západoněmecký časopis HOBBY, kde o tom byl obsáhlý článek. Dal se běžně koupit v Plzni v Zahraniční literatuře za 15 Kč.) Nakonec, proč nedat americkým přátelům vydělat a místo poměrně spolehlivých gripenů zakoupit něco, co je podezřelé už tím, jak to všichni vychvalují?
Nejprve pár objektivních údajů: I když u gripenů se nás cena netýká, když je máme v pronájmu, základní cena Gripenu je 85 milionů $ za kus. U F-35A jde o něco méně, o 77 mil. $, ale verze F-35B a F-35C jsou už dražší, 135,8 mil. a 117,3 mil. (www.aerotime.aero, Top 10 most expensive fighter jets in 2021). To není až tak velký rozdíl. Podívejte se ale na provozní náklady, čili cenu za letovou hodinu. Gripen 5800 $, F-34A 25 950 dolarů, F-35B/C 35 300 (Janes Information Services). F-35 je údajně »neviditelný«, neměl by ho zaměřit radar, ovšem česká Tamara to uměla. Výrobce gripenu, švédský Saab, přiznává, že jeho stíhačku radary vidí.
Conn M. Hallinan, z něhož dále čerpám, je sloupkař »týmu expertů bez hranic« Foreign Policy In Focus (Zaostřeno na zahraniční politiku), a nezávislý novinář. Je nositelem titulu Ph.D. antropologie Kalifornské univerzity v Berkeley a nositelem ceny advokátní iniciativy Cena za skutečné zprávy (Real News Award). Žije v Berkeley v Kalifornii. Dává (nebo tedy dával, skončil před dvěma roky) každoročně ceny jednotlivcům, společnostem a vládám, jež činí ze čtení zpráv každodenní dobrodružství. Neboli zabýval se průšvihy, mezi něž patří i temné stránky historie letounu F-35, které tu předkládám. Letounu Lockheed-Martin F-35 dával pravidelně Golden Lemon Award (Zlatý citron). Proč? V roce 2011 to zdůvodnil následovně: Druhým v této kategorii je Lockheed Martin F-35, s 385 miliardami dolarů nejdražší zbraňový systém v dějinách USA. Cena samotného F-35 vyskočila ze 69 mil. $ na 113 mil. za stroj. Stíhačka F-35 má »trhliny« a »místa, jež se přehřívají«, k nimž je podle ředitele programu viceadmirála Davida Vendeta »těžké se dostat«. Britský dokumentární pořad Dispatches navrhuje, aby Air Force dodaly pilotům balíky ledu a nějaké dobré lepidlo.
V roce 2012: Za 395,7 mld. $ je teď F-35 nejdražším zbraňovým systémem v dějinách USA, a výdaje stále rostou. Má problémy s motorem, »neobjasněné« nebezpečné jevy na trupu a software, jenž nefunguje, jak by měl. Protože cena letounu vzrostla od roku 2001 o 70 %, někteří naši spojenci začínají couvat od někdejších závazků k nákupu. Kanaďané utrpěli šok, když se ukázalo, že cena za nákup a provoz jedné F-35 bude 45,8 mld. $. Prudký nárůst ceny (spolu s technickými problémy) donutil Británii, Itálii, Nizozemsko a Austrálii, aby nákup letounu znovu zvážily. Pokud k tomu dojde, cena F-35 ještě naroste, protože Lockheed Martin se spoléhal, že spojenci USA jich koupí aspoň 700, čímž by se cena za kus snížila. USA mají v plánu koupit 2457 letounů F-35 (107 milionů $ za kus, výzbroj není započítána). Hodina letu přijde na 35 200 $.
Zlatý citron 2013 míří opět k firmě Lockheed Martin (s nejvyšším oceněním subdodavatelům Northrop Grumman, BAE, L-3 Communications, United Technologies Corp. a Honeywell) za fušerskou práci na »neviditelné« stíhačce F-35, nejdražším zbrojním systému v dějinách USA. Letoun – s 10letým zpožděním a překročením rozpočtu o 100 % – už odsál 395,7 mld. $, a nakonec celý projekt přijde na 1.5 bilionu $. Studie Pentagonu podle France Presse »uváděla 363 problémů v projektu a ve zpracování nákladné stíhačky pro společné údery, technicky špičkového válečného letounu, o němž se předpokládá, že bude páteří budoucí americké flotily«. Letoun měl potíže při létání v noci nebo ve špatném počasí a je sužován selháváním systému dodávky kyslíku, praskáním trupu a neočekávanými problémy. Mezitím se ve federálním rozpočtu zvýšily škrty dávek v nezaměstnanosti. O kolik? Asi o 25 mld. $, či 25 strojů F-35 C, jež nefungují.
Zlatý citron 2014dostává opět Lockheed Martin za svůj neviditelný bombardér F-35, jenž nedokáže zprovoznit svůj software, nelétá v dešti a občas při snaze vystartovat vzplane. Kanada už porovnávala F-35 se starým F-18 Super Hornet, Eurofighterem Typhoon a francouzským Dassault Rafale, a našla jediný rozdíl: F-35 je mnohem dražší; mezi 116 a 160 miliony $ za letoun, proti 60, 90 a 64 milionům $ za kus. USA byly nuceny zrušit debut F-35 na prestižní mezinárodní letecké přehlídce v britském Farnborough, protože letoun při pokusu odstartovat z letecké základny Eglin na Floridě vzplanul. F-35 jsou od té doby omezeny na nižší rychlost a tříhodinové lety, což na přeskočení Atlantiku nestačí.
Zlatý citron 2015 – Lockheed Martin, největší výrobce zbraní na světě, jenž dokázal vyprodukovat dva drahé zbrojní systémy, co nefungují. Předpokládá se, že F-35 nahradí všechny ostatní stíhací bombardéry v americkém arzenálu, včetně F-15, F-16 a F-18, a začne být rozmisťován v roce 2016. Drobný problém. V soubojích se 30 let starým F-16 běžně F-35 ztrácí. Protože je stroj těžký a s nízkým výkonem, je neobyčejně těžké jej otočit ve vzdušném souboji. Má přepychový 25mm kanon Gatling s kadencí 3000 ran za minutu, ale letoun pojme jen 180 nábojů. Jak řekl hodnostář Air Force: »Doufejte, že neminete.« A softwarepro kanon bude dodán nejdříve v roce 2019. A není to závada jediná. F 35 je vyvinut jako »neviditelný« (utajený) letoun, ale jeho identifikační systém (Identification Friend or Foe system, Rozeznej přítele od nepřítele) je tak špatný, že je vyžadováno, aby pilot dostal vizuální potvrzení terče. Nic moc myšlenka, když ostatní mají rakety vzduch-vzduch s dlouhým doletem. Vysoce sofistikovaná přilba za 600 000 $, již pilot používá, aby viděl vše kolem sebe, často moc dobře nefunguje, a v kokpitu není dost místa k otočení hlavy. Když přilba vysadí, nejsou tu žádné záložní přistávací systémy, takže by bylo možná lepší se katapultovat… Hrozný nápad. Úmrtnost u drobných pilotů (pod 63 kg živé váhy) je 98 % (!) – nic moc šance. Větší piloti jsou na tom lépe, ale možnost zlomení šíje zůstává bolestně vysoká.
Snadným vítězem soutěže o Zlatý citron 2016 je Lockheed Martin, výrobce neviditelného bitevníku F-35 Lightning. Vedle četných softwarových problémů piloti, kteří se snaží zachránit, riskují, že přijdou o hlavu (doslova). Šéf operačního testování a hodnocení zveřejnil nedávno posudek výkonů F-35, v němž se uvádí: »Ve scénáři boje s nepřítelem by se letoun musel vyhnout hrozbě boje a vyžadoval by rozšíření o další spřátelené síly.« Přeloženo: »Jestli se objeví ti zlí, prchejte jako o život a modlete se, aby přilétli vaši kumpáni a vytáhli vás z problému.«
Zlatý citron 2017 patří opět stíhačce F-35 Joint Strike Fighter společnosti Lockheed-Martin. Letadlo bylo staženo z letecké přehlídky v australském Amberley, protože tu byla možnost blesku (letadlo se jmenuje Blesk II), a letos v červnu pět pilotů pocítilo »hypoxické« příznaky – žádný vzduch – a letadlo bylo uzemněno. Zatím nikdo na problém nepřišel. F-35 nemůže otevřít svůj zbraňový zásobník ve vysoké rychlosti, protože způsobuje, že letadlo se »třepotá«, a i když má být schopno vzlétnout z letadlové lodi, nemůže. Podle studie ředitele hodnocení provozních zkoušek »letadlo bude mít v příštích letech malou, pokud vůbec nějakou skutečnou bojovou schopnost«. A co lepšího za vydané peníze pořídit?
Dluhy studentů vyšších škol v USA na školném nyní dosahují 1,3 bilionu dolarů. V roce 2018 Lockheed Martin dostává vyznamenání Dubové listy (Oak Leaf Cluster) za svůj bitevník F-35 Lightning. Nějakých 200 strojů F-35 je považováno za »neschopné boje«, a asi bojeschopné nikdy nebudou, protože Pentagon raději koupí nové letouny, než by opravil ty, co má. To přijde daňové poplatníky na 40 mld. $. F-22 i F-35 mají problémy s kyslíkovými systémy, avšak nikdo nemůže přijít na to, proč. Ani jeden z nich se ale nedostal do boje. Podle viceadmirála Scotta Stearneyho F-35 dosáhl »taktické převahy« nad Tálibánem… (jenž nemá žádné letecké síly).
Zlatý citron 2019 – opět Lockheed Martin za svůj neviditelný bitevník F-35 Lightning. Podle Defense News, zpráv ministerstva obrany, si piloti musí pečlivě hlídat rychlost, aby nepoškodili drak letadla a potah. Prudké zvýšení tlaku v kokpitu zřejmě způsobuje »nesnesitelnou« bolest plic a dutin. Helmy pilotů za 400 000 dolarů moc dobře nefungují a každá je navržena tak, aby se do ní vešel jen jeden (ten určitý) pilot. Pokud se jedna rozbije, získat náhradní trvá několik dní. Červnová míra připravenosti pro F-35 – to je procento letadel, která se mohou dostat do vzduchu – činila 8,7 %, což neodpovídá standardu připravenosti všech ostatních letadel na 80 %. Situace se ale zlepšuje: v květnu bylo k letu připraveno jen 4,7 % letadel. Spojencům bylo prodáno přes 300 letounů F-35. Hlavním zákazníkem je Japonsko. Jeden z těchto letounů se v dubnu zřítil, pilot zahynul a letka byla odstavena. Podle Japonců bylo letadlo před havárií nuceno provést sedm nouzových přistání. Američané a Japonci se zoufale snaží trosky najít, protože »F-35A je letadlo, které obsahuje značné množství tajemství, která je třeba chránit« před opozicí, řekl japonský ministr obrany Takeši Iwaja. Skromný návrh: Dejte naše F-35 všem potenciálním nepřátelům a nechte jim opravdu drahé letadlo, které nebude fungovat.
Zlatý citron 2020 získává Lockheed Martin za neviditelnou stíhačku F-35 páté generace, s částkou 1,5 bilionu dolarů nejdražší zbraňový systém v dějinách. Letadlo má v současnosti 883 »konstrukčních vad« včetně devíti vad »kategorie 1«. Ta »může pilotům způsobit smrt, těžké zranění nebo těžkou nemoc z povolání« a »velké škody« zbraňovým systémům a bojové připravenosti (což zní jako ty televizní reklamy na léky, které mohou, ale nemusí vaši nemoc léčit, ale také mohou zabít vašeho prvorozeného a proměnit vás ve fretku). Společnost se však správně pustila do práce na těchto vadách, ale ne tak, že je napraví, ale tak, že je překlasifikuje na méně závažné. Pokud jde o zbytek problémů, Lockheed Martin tvrdí, že je napraví, pokud dostane více zaplaceno. Společnost nyní dostává dvě miliardy dolarů ročně, aby udržela ve vzduchu zhruba 400 F-35 v ceně 50 milionů dolarů za letadlo. Letět s F-35 stojí 28 455 dolarů za hodinu.
Software F-35 je problémový po celou dobu jeho vývoje, zčásti proto, že většinou není otestován. Pentagon přišel na to, že »bez příslušného ohodnocení produktu, fungování softwarového systému, nemůže Lockheed Martin zajistit splnění bezpečnostních požadavků«.
Vladimír SEDLÁČEK
ILUSTRAČNÍ FOTO – pxhere.com
54 komentáře
Snadná odpověď – určitě nepotřebuje….
https://www.19fortyfive.com/2022/08/prediction-russias-su-75-checkmate-stealth-fighter-will-never-fly/
https://video.aktualne.cz/ze-sveta/rusove-zverejnili-video-zabery-novych-stihacek-su-57-letouny/r~e7fe2364ed7d11e8b2380cc47ab5f122/
2018 😀
Sledujte @neCT24
❗️🇷🇺Vojenská technika zemí NATO je již u Moskvy.
Drony Bayraktar, britská a americká obrněná vozidla nebo americké houfnice čekají na hosty na výstavě v Patriot Parku. Zbraně byly získány během ruské speciální operace na Ukrajině.
Mimochodem většina vystavené techniky je v dobrém stavu, opustila ji ukrajinská armáda.
Sledujte @neCT24
Česká republika tato letadla potřebuje stejně, jako Babišovo americké zastaralé vrtulníky. Tedy vůbec. Ale pozici vazala takovéto úvahy nepřísluší, ten pouze vykonává povely.
Jen bych tady podotkl , ze pro mě jste VŠICHNI nepřátelé a fašisté. I TY 👉👩🦰, I TY 👉👩🦱.
Potvrzujeme.
Ale kolaboranty stále nabíráme.
Pumpař, vedoucí zdrojů
Ruské ztráty ke dnešnímu dni:
– cca 44100 vojáků (+200) осіб
– 1886 tankú (+6)
‒ 4162 obrněnců (+10)
– 993 děl (+4)
– 263 kusů raket. dělostřelectva
– 136 kusů PVO
– 233 letadel
– 196 vrtulníků
– 792 dronů (+2)
– 15 lodí
– 3054 aut (+5)
Koukám že na té ruské straně už bojují snad jen duchové, vyzbrojení kameny a klacky 😀
Ještě že vás tu máme, takového jedinečného, dokonale informovaného experta. Vás musí redakce platit zlatem…
Jen mi malinko vrtá hlavou, proč se stále zoufaleji dožadují dalších a dalších zbraní Ukrajinci, nikoli Rusové. Proč Ukrajina má za sebou už 5 vln mobilizace, přičemž někteří odvedenci vypadají být zralí tak akorát do důchodu, a Rusové dosud ani žádnou mobilizaci nevyhlásili. Divné…
Protože UKčka část zbraní prodají na černém trhu, část jim Rusové rozstřílí ještě před tím, než to dotlačí na bojiště, část si ani nestihne vystřelit a je opuštěna při ústupu(zrovna začala u Moskvy výstava získaných západních zbraní) a z toho zbytku dělají Rusové průběžně šrot.
Ruské ztráty ke dnešnímu dni:
– cca 44100 vojáků (+200) осіб
– 1886 tankú (+6)
‒ 4162 obrněnců (+10)
– 993 děl (+4)
– 263 kusů raket. dělostřelectva
– 136 kusů PVO
– 233 letadel
– 196 vrtulníků
– 792 dronů (+2)
– 15 lodí
– 3054 aut (+5)
Sledujte @neCT24
………. Sláma Ukravína! ……….
Sledujte @neCT24
Trolle zmizni.
Jen bych tady podotkl , ze pro mě jste VŠICHNI nepřátelé a fašisté. I TY 👉👩🦰, I TY 👉👩🦱.
Jestliže Rusko a Čína dávají jasně najevo, že si nenechají Západem už vůbec nic diktovat, tak Západ dnes nemá žádné páky na to, aby tento vývoj zvrátil.
A jestliže navíc Čína vyhlásí, že naprostý primát bude hrát komoditní burza, jež bude důležitější, než ta finanční – to znamená, že pány světa budou ti, kteří vlastní nerostné suroviny – což Rusko zcela splňuje, a Čína tyto suroviny nemá, takže je potřebuje, tak se kruh uzavírá a není se v podstatě o čem dál bavit. Karty už jsou rozdány.
(přečteno)
Co by čeští mopslíci neudělali pro to, aby páníčkovi pomohli aspoň trošku snížit ztráty z neúspěšného projektu F-35. Ať to splácí třeba ještě děti našich dětí..
Váženi soudruzi a příznivci.
Opravdu souhlasite s vyzbrojením naší armády lepšími, rychlejšími a levnějšími stíhačkami Gripen?
Toto jako chcete Rusku a Putinovi udělat?! Vážně?
Pojďme k volbám podpořit ODS!
To je tedy odvážné, Svobodová
Člověče, vy jste asi hodně přebral. Vždyť Gripeny už dávno máme.
Washington potřebuje naše peníze.
RUzzKÝ ARMY VELETRH
Je to robotická verze konceptu logistiky ze 40. let, což je tak směšné, jak to zní.
Souhlaste s prací zdarma.
Dovolte mi dodat:
Naprostá lhostejnost generálů RU k životům a blahobytu jejich vlastních vojáků.
Vezměme si, po měsících příprav před invazí, RU generálové poslali RU vojáky do Černobylu a nařídili jim kopat v ČERVENÉM lese bez jakýchkoli OOP.
RUzzKÝ ARMY VELETRH
Je to robotická verze konceptu logistiky ze 40. let, což je tak směšné, jak to zní.
Souhlaste s prací zdarma.
Dovolte mi dodat:
Naprostá lhostejnost generálů RU k životům a blahobytu jejich vlastních vojáků.
Vezměme si, po měsících příprav před invazí, RU generálové poslali RU vojáky do Černobylu a nařídili jim kopat v ČERVENÉM lese bez jakýchkoli OOP.
Ten 🤯 moment, kdy se podíváte na ruský „autonomní“ zásobovací vůz 21. století.
Pak si uvědomte, že nemá žádné D-kroužky pro uchycení palet, protože Rusko palety nepoužívá.
Pneumatiky a dřevěné bedny s municí byly naloženy manuální prací z 19. století a ne vysokozdvižnými vozíky.🙄
Zařízení na úsporu práce mají ve společnosti založené na nedobrovolném nevolnictví zápornou míru návratnosti.
AKA
“Tam, odkud přišli, je víc branců, soudruhu.”
>>Znamená to tedy, že toto *autonomní* vozidlo bude s největší pravděpodobností doprovázet vojáky při nakládání i vykládání? Dělat celou tu “autonomní” věc bezpředmětnou?
Máš to v jednom!👏👏👏👏
Komentáře jsou uzavřeny.