Projekt Ocenění Českých Podnikatelek (OCP) prozradí již pošestnácté jména úspěšných žen, kterým se daří rozvíjet své firmy. Vítězky vzejdou z více než 24 000 majitelek podniků splňujících kritéria soutěže. Jde o podporu, mediální zviditelnění a především ocenění jejich tvrdé práce a dosaženého úspěchu.
Ženy si v rámci aktuálního ročníku tradičně převezmou ceny podle velikosti svých firem a rozdána budou také zvláštní ocenění. Letos poprvé pořadatelé vyhlásí také nejzajímavější franšízu.
Do soutěže se mohou podnikatelky přihlásit na doporučení odborného garanta (CRIF – Czech Credit Bureau), který jejich firmu vybírá na základě podrobné analýzy. V té se mimo jiné zohledňují i výsledky účetních závěrek za roky 2019 až 2022.
V loňském roce bylo z 25 133 firem ve vlastnictví žen na základě ratingu vybráno 2394 semifinalistek, z nichž 300 se soutěže zúčastnilo vůbec poprvé. Do finále se dostalo 112 žen. Roční obrat jejich podniků dosáhl 2,9 miliardy korun a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Zhruba 40 procent finalistek vedlo rodinné firmy.
Pro letošní ročník splňuje kritéria projektu 24 403 společností, z toho je nominováno 1975 semifinalistek a poprvé se soutěže účastní 679 z nich.
Kdo se může zapojit?
– Majitelka, která je českou občankou a držitelkou stoprocentního podílu firmy (bez zahraničního kapitálu);
– Majitelka podniku s ročním obratem od 10 milionů korun;
– Majitelka firmy, která vede podvojné účetnictví nejméně po dobu čtyř let.
Přihlášky do projektu mohou majitelky společností posílat do 27. září 2023. Jména vítězek jednotlivých kategorií budou zveřejněna 30. listopadu 2023.
České podnikatelky se nevzdávají
České podnikatelky i v krizových letech potvrzují podle organizátorů soutěže svou sílu, pracovitost, schopnost inovovat a nevzdávat se. »V průběhu 16 let jsme v rámci Ocenění Českých Podnikatelek vybírali přes 300 tisíc společností, které odpovídají kritériím projektu, a to už je skutečně obrovské číslo. Nejpodstatnější na celém projektu je ovšem to, co opravdu silně vnímám jako žena podnikatelka, jako žena maminka, jako žena obecně – tedy sdílení sounáležitosti, vzájemného porozumění a také fakt, že je nás opravdu hodně, jen o sobě nevíme,« popisuje zakladatelka projektu OCP a Podnikatelské platformy Helas Helena Kohoutová.
Ocenění vytváří podle ní prostor pro setkání a vzájemnou spolupráci žen, a také nejen pro byznysový, ale i lidský rozvoj. »Lidský aspekt je v životě nejdůležitější pro překonání všech potíží, pojďme tedy brát Ocenění Českých Podnikatelek jako klíč k úspěchu člověka a k naplněné vizi. Přeji všem ženám hodně síly, hodně úspěchů a radost z nacházení nových cest,« dodává Kohoutová.
Mezi patronky soutěže patřily během její historie výjimečné ženy, často doslova ikony podnikatelského světa. »Nejvíce mě inspirovalo to, co mě v životě nejvíce trápilo, a to byl i hlavní motor pro rozvoj mého podnikání. Rozvíjela jsem svou myšlenku a přirozeně sdružovala lidi podobného typu. Příklady úžasných žen, jako je například Eva Štěpánová, Eva Jiřičná, Věra Komárová, Kateřina Šrámková, Romana Ljubasová, Silke Horáková či Tatiana le Moigne se mi povedlo inspirovat mnohé další ženy,« prozrazuje Kohoutová.
Po založení OCP oslovila zakladatelka projektu každý rok podnikatelku, které si váží, ji obdivuje a která je ve svém oboru lídrem. »Tak vznikl ne čtyřlístek, ale šestnáctilístek výjimečných žen. Jsou to vizionářky, co se nikdy nevzdaly a otisk jejich práce je pro společnost znatelný. Přinášejí dobré příklady toho, kam až se dá díky profesionalitě a píli dojít,« dodává Kohoutová.
Ocenění Českých Podnikatelek má jeden zásadní cíl. Ocenit a vyzdvihnout to, co tuzemské firmy dokázaly. A není podstatné, zda jde o muže, či ženu, důležité jsou výsledky. »V rámci Ocenění Českých Podnikatelek máme vždy zastoupeno 45-50 procent firem, které podnikají v oblasti průmyslu a v oborech, kde byste ženy nečekali. Ženy patří mezi silné exportérky, inovátorky, vlastní patenty a nabízejí své produkty do celého světa,« přidává Kohoutová.
Tři čtvrtiny firem mají nejvyšší hodnocení
Firmy, které splní podmínky soutěže OCP, jsou posuzovány na základě indexu CRIBIS, což je vícezdrojový ukazatel, kterým se komplexně hodnotí finanční zdraví společnosti.
»Základem je soubor finančních a nefinančních údajů v databázi cribis.cz. Doplňujícím ukazatelem je pravděpodobnost bankrotu v průběhu jednoho roku a takzvaný Semafor, který hodnotí nefinanční varovné údaje o firmě,« prozrazuje člen představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau Pavel Finger.
V desetibodové škále hodnocení na základě indexu se polovina nominovaných společností umístila v lepší polovině stupnice. Zelený Semafor, což je nejvyšší hodnocení v třístupňové škále, obdrželo 71 procent nominantů. »Dobré výsledky nominovaných společností ukazují, že se ženy ve vedení firem dokázaly poměrně dobře vyrovnat s nelehkými podmínkami fungování během krize. Dokládají, že firmy vlastněné ženami se umí přizpůsobovat novému prostředí poznamenanému zejména vyšší inflací, která činí podnikatelské prostředí nejistým, stejně jako si dokážou poradit s nízkou nezaměstnaností a z ní pramenícího obtížného hledání nových pracovníků a rostoucích nákladů na udržení stávajících zaměstnanců,« shrnuje Pavel Finger.
Jak může stát ulehčit život podnikatelkám
Také letos se podařilo získat záštitu ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Čím může stát ulehčit v současné obtížné situaci život zástupcům podnikatelské veřejnosti? »MPO se zjednodušování podnikatelského prostředí a vytváření kvalitních podmínek pro výkon podnikatelské činnosti věnuje průběžně,« říká zástupce vrchního ředitele sekce hospodářství a ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání MPO Pavel Vinkler.
Ministerstvo podle něj aktuálně pracuje na několika digitálních projektech, které mají přispět ke snížení administrativní zátěže v podnikání. Existuje rovněž celá řada programů pro podporu českých podnikatelek a podnikatelů, připomíná Vinkler.
Inspirativní odvaha i odhodlání
Cenu pro výrobní podnik v rukách české ženy předá i letos patronka této kategorie, která je sama majitelkou významné výrobní společnosti, Eva Komárková ze společnosti IN-EKO TEAM. »Jako žena v čele výrobního podniku si uvědomuji, jak mohou být překážky pro ženy v podnikání významné a specifické. Inspirativní jsou zejména odhodlání a odvaha žen, které se rozhodly založit a vést svůj vlastní podnik,« říká Komárková.
»V této obtížné době bych ženám podnikatelkám doporučila, aby zůstaly odhodlané a neztrácely víru ve své schopnosti. Je důležité najít si komunitu podporujících lidí, kteří vás mohou povzbudit a poskytnout vám rady. A také je důležité pamatovat na to, že obtížné časy jsou často dočasné, učí nás a posilují a mohou přinést příležitosti pro další růst,« doplňuje Komárková.
Patronkou 16. ročníku Ocenění Českých Podnikatelek se stala Silke Horáková, spolumajitelka nakladatelského domu Albatros Media. »Jsem rada, že letos můžu být patronkou tohoto projektu. Ženy v Česku – a nejen tady – jsou stále velmi málo zastoupené ve světě startupů a podnikání, mají horší přístup k investicím a financování, jsou méně byznysově propojeny než muži. Soutěž Ocenění Českých Podnikatelek významně přispěje k tomu, aby se odvážné, podnikavé a úspěšné ženy více zviditelnily, mohly se vzájemně podporovat a také inspirovat další. V tom vidím obrovský ekonomický potenciál a také šanci napomoci tomu, aby naše společnost nabízela všem rovné příležitosti,« sděluje Horáková.
Soutěžní kategorie
ČESKÁ PODNIKATELKA, KTERÁ PODNIK VLASTNÍ A ŘÍDÍ
Udělují se ceny za první až třetí místo v podkategoriích Malá společnost (roční obrat 10–30 milionů Kč), Střední společnost (roční obrat 30–80 milionů Kč) a Velká společnost (roční obrat 80 milionů Kč a více).
CENA VÝJIMEČNÁ PODNIKATELKA
Zde se hodnotí výjimečná podnikatelka bez ohledu na počet zaměstnanců, její vliv na obohacení trhu nebo společnosti a další aspekty její činnosti. Uděluje se jedna cena.
CENA ODPOVĚDNÉHO PODNIKÁNÍ
Firma oceněná v této kategorii splňuje kritéria soutěže a je hodnocena z pohledu odpovědného přístupu k podnikání. Tím je míněno dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do firemní strategie i každodenních firemních aktivit. Jde o zohledňování dopadů podnikání na životní prostředí a o vytváření společenských a sociálních inovací a změn, které zkvalitňují život lidí, zlepšují veřejný prostor nebo propojují firmy a komunity k veřejnému prospěchu. Uděluje se jedna cena.
CENA PRO VÝROBNÍ PODNIK V RUKÁCH ČESKÉ ŽENY
Firma oceněná v této kategorii splňuje kritéria soutěže a je určena pro ženy, které vlastní a vedou výrobní závod v klasických odvětvích řemesel a průmyslu. Kategorie má vlastní hastag #holkazfabriky.
CENA ZA VÝJIMEČNÝ RŮST FIRMY – pod patronací ECOVIS FACTA
Zde se hodnotí řízený výjimečný růst činnosti firmy za poslední tři sledované roky bez ohledu na kategorii, ve které se firma nachází. Uděluje se jedna cena.
CENA ZA INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ
Zde se hodnotí inovativní přístup firmy za poslední tři sledované roky bez ohledu na kategorii, ve které se firma nachází. Uděluje se jedna cena.
CENA ZA DIGITÁLNÍ TRANSFORMACI
V rámci této kategorie hledáme příklady toho, jak české firmy pomocí moderních technologií zlepšily své podnikání v různých oblastech. Například, jak díky moderním technologiím lépe a efektivněji oslovují své zákazníky nebo dávají svým zaměstnancům prostor pro hledání vlastních cest k dosažení cílů a umožňují jim lépe sladit pracovní a osobní život. Zlepšují své procesy a provoz (od výroby přes logistiku a administrativu až po marketing), či díky moderním technologiím inovují nebo vytváří zcela nové produkty a služby.
CENA PRO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ FRAŠÍZU
Firma oceněná v této kategorii je hodnocena z pohledu příležitosti, kterou jako poskytovatel franšízy vytváří. Uděluje se jedna cena.
(zas, mh)