Republika začíná »hnědnout«

od redakce

Před 77 lety osvobodili Sověti a Rumuni Brno

Sedmasedmdesáté výročí osvobození moravské metropole Rudou a Rumunskou královskou armádou od německých nacistů (26. dubna 1945) si připomněli v úterý občané pietními akty nejen na Čestném pohřebišti více než 3600 rudoarmějců na Ústředním hřbitově v Brně.

S předsedou Městského výboru KSČM v Brně Martinem Říhou v čele položili kytice květů k památníku československých vlastenců-odbojářů, které fašisté popravili v závěru druhé světové války v koncentračním táboře ve Vratislavi. Též k památníku na jižní Moravě padlých 1600 vojáků 2. královské rumunské armády. U pylonu se sochou rudoarmějce na Čestném pohřebišti Rudé armády promluvil k občanům po položení kytic předseda brněnských komunistů Martin Říha. Své verše k osvobození připojil Jan Navrátil.

Říha v proslovu připomněl, že Brno osvobodil v dubnu 1945, tedy před 77 lety, 2. ukrajinský front Rudé armády pod vedením maršály Rodiona Jakovleviče Malinovského. Letošní vzpomínkové setkání bylo v komornější sestavě vinou nedobré situace v ČR. Republika začíná »hnědnout« takovým způsobem, že si jej mnozí ještě nedávno nedokázali představit. Na sociální síti jsou těžce cenzurováni lidé, kteří mají jiný názor, než je ten jediný správný. Tedy oficiální názor vlády premiéra Petra Fialy. Největší hrozba pro tento stát je proto vláda Petra Fialy, zdůraznil Říha.

Pokračoval, jak ho mrzí, že po 77 letech poměrně svobodného a mírového života nás táhne tato vláda do otevřené války bez toho, aby tato závažná věc byla projednána podle české legislativy. Svévolně někomu vyhlašuje válku! Předseda vlády Petr Fiala veřejně prohlásil: »Jsme ve válce!« Není to pravda. Podle českých zákonů to musí projednat a schválit Parlament ČR, což se nestalo, uvedl.

Říha si dále posteskl, že na Čestném pohřebišti jsme se nemohli dva roky scházet kvůli tzv. covidové situaci a nouzovým stavům. »Členové dnešní vlády, když byli ještě v opozici, kritizovali jakýkoliv nouzový stav a jeho prodlužování. Dnes naopak, když jsou tzv. u vesla, nouzový stav vyhlásili do konce května, ačkoliv k tomu nemají důvod. To nevěští nic dobrého! Vláda může kšeftovat, vyvážet zbraně, aniž by se někoho ptala. Může nakupovat válečné prostředky, může si dělat, co chce. Může cenzurovat (přitom cenzura byla v Československu zrušena v roce 1968), může zavírat lidi s jiným než oficiálním názorem. Myslím si, že to není dobře,« prohlásil Říha.

V roce 1989 lidé bojovali za demokracii. »Dnes někteří z těch, kteří na náměstích zvonili klíči, se tlučou do hlavy, jakouže podivnou demokracii to vybojovali, takovou nechtěli. Vidí, že situace v republice se pohnula jinam, než si představovali. Bude nám možná hůř, protože výrazně porostou ceny potravin, energií atd. »Díky« této vládě nás čeká nejistá zimní sezona, možná nebudeme mít čím topit nebo čím jezdit. To totálně ochromí ekonomiku ČR. Myslím, že brzy nastane doba, kdy bude potřeba říct této vládě: ‚Dost!‘ a vyhnat ji ze Strakovky i jí podobné z Parlamentu ČR,« burácelpředseda brněnských komunistů.

Poděkoval občanům, že alespoň touto formou přišli vyjádřit dík a úctu osvoboditelům jižní Moravy, kteří zde přišli o život a domů do vlasti se už nevrátili. »Čest jejich památce! Nám všem přeji, abychom se dostali do lepších časů,« uzavřel Říha.

Brněnští komunisté pak pietně položili kytici i k bustě velitele osvoboditelů Brna maršála Rodiona Jakovleviče Malinovského na Malinovského náměstí. Též k Památníku vítězství na Moravském náměstí se sochou rudoarmějce v pozici Zastavte palbu! od národního umělce Vincence Makovského.

(vž)

Přečtěte si další články

42 komentáře

maly had 01/05/2022 - 07:54

Jestli o tom hnědnutí někdo pochybuje, měl by nahlédnout do programů libovolné naší televize . Několikrát týdně si můžeme vybrat něco z průběhu bojů německé armády proti nepřátelům , jak jsou všichni spojenci nazýváni z poslední války nebo ze života německých vůdců. Dnes po ránu to třeba byla “Nacistická dětská armáda” na Čt 2.

psy_cho 01/05/2022 - 11:33

Se podívej i na jiné zahraniční kanály, někdy je to třeba 5-7 dokumentů o 3. říši denně a není den, kdyby nevysílali alespoň jeden. Nemám ale pocit, že to je nějaké hnědnutí či oslava nacismu, přestože těch pořadů na toto téma je na můj vkus až dost. To by si také mohl říci, že naše TV rudne, seriálů oslavující komunizmus je v naší TV dost – Zeman, Okres na severu, Žena za pultem, Ve znamení merkura a další filmy oslavující socialistické zřízeni či komunistickou armádu.

fronda 29/04/2022 - 22:54

Hnědala možná je ve válce, to není nic nového, od privatizačního puče pražský režim téměř neustále vede nějaké války. Já ve válce nejsem.

psy_cho 01/05/2022 - 11:37

Vy pořád za vším vydíte rejdy protistátních sil, německý revanšizmus a americký imperializmus. Rétorika 50 let.

psy_cho 01/05/2022 - 11:38

… vidíte…

rudolf 29/04/2022 - 16:14

Viden osvobodila Rudá armáda!

Yurri Simon 29/04/2022 - 08:24

Tohle je ruSSácké “osvobozování” originál – ta žebrota jenom krade, loupí, mučí a znásilňuje.
Dobytkové zkurvený, ruSSácký…

https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajine/clanek/mistr-v-rabovani-poslal-domu-do-ruska-ctyri-metraky-koristi-40395345

fronda 29/04/2022 - 22:51

Podobné incidenty jsou ve válce běžné, např. sestra posledního německého císaře Viléma II. Markéta byla po druhé světové válce okradena americkým okupantem o šperky. Dobytkové zkurvený, uSSácký.

Takže záleží na to, kdo nese za válku vinu. Tehdy to byl Hitler, teď je to americký režim.

psy_cho 30/04/2022 - 11:55

Rusáci válčili ještě dříve a válku rozpoutali svorně ruku v ruce. Pak to ještě v Brestu společně oslavili, ty komunistická zrůdo.

maly had 28/04/2022 - 07:23

Naší vládou velebený pluk AZOV / dle WIKIPEDIE/
Batalion se skládá z příznivců krajní pravice, nacionalistů, veteránů ukrajinské armády i zahraničních nadšenců  Deutsche Welle označila Azov za bojovníky z řad nacionalistů a ultrapravice. Kromě Chorvatů, Slováků a dalších Slovanů jsou členy batalionu údajně i občané Itálie, Řecka, Irska a skandinávských zemí.[zdroj?] Počátkem roku 2022 měl pluk odhadem 900 členů Symboly praporu jsou žlutá vlajka s černým heraldickým znamením vlčí hák. Toto znamení za druhé světové války často používali nacisté, zejména pak nacističtí záškodníci Werwolfové na sklonku války, a i nadále je používáno některými neonacisty. Podobný vlčí hák užívala ve svém znaku i 2. tanková divize Waffen-SS „Das Reich“. Na vlajce batalionu se v pozadí za vlčím hákem nachází okultistický symbol černého slunce a v dolní části znaku je vyobrazen státní znak Ukrajiny (ukrajinský „trojzubec“ – ve skutečnosti sokol ve střemhlavém letu). Černé slunce je původně indoevropský okultní symbol a někdy je označován jako symbol okultismu nacistické Třetí říše.

Vlastimil Serba 28/04/2022 - 23:13

A že vám nevadí naši velebení sovêtští “osvoboditelé”?
Až do června r. 1941 zcela neskrývaní spojenci nacistického hitlerovského Německa, se kterým si po soudružsky rozdělili společnou agresorskou kořist Polsko. A tam následnê prováděli i stejné zločiny jako náckově z Německa (viz Katyň).

fronda 29/04/2022 - 00:16

Nevadí, vždyť nás osvobodili.
Nebyli spojenci, i když Hitler o spojenectví stál. Sovětský svaz to odmítl.
Na území západní Ukrajiny, západního Běloruska a jihovýchodní Litvy, která polský režim skoro 20 let okupoval, vstoupila Rudá armáda až 17. září 1939, když už byla válka v podstatě rozhodnuta a západní “spojenci” odmítli přijít Polsku na pomoc. Šlo jen o to, jestli tato území obsadí Hitler, což by se někomu patrně líbilo.
Mimochodem, Sovětský svaz o rok dříve varoval polský režim, že jakákoliv agrese vůči Československu bude považována za důvod ke stejné odpovědi vůči Polsku. Což se stalo. Vždyť nám polský režim okupoval těšínsko.

RASPUTIN 28/04/2022 - 05:25

Úctu padlým sovětským vojákům? Ano. Vděk sovětskému (ruskému) státu? Ne.
Prokop Tomek 27. 04. 2022 | 08:56 Přečteno 5351 krát
Reaguji na zprávy o záměru připomínat sovětské vojáky padlé v době II. světové válce na území Československa jinak, než bylo dosud obvyklé. Rozpaky nad oslavou sovětských vojáků jsou v této době pochopitelné. Oběti vojáků Rudé armády z let 1944-1945 jsou jistě neoddiskutovatelné. I tato pieta měla svůj vývoj a své zvláštnosti.

Už dlouhé roky mi mimochodem připadá zbytečný spor o počet padlých sovětských vojáků v květnu 1945 v Praze. Tento rozpačitý závěr války nelze přece oddělit od předcházející fáze. Sovětští vojáci umírali na československém území od podzimu 1944, od bojů na Podkarpatské Rusi a na Dukle. Počty padlých sovětských vojáků byly ohromující: 122 tisíc (mimochodem se často zapomíná i na 33 tisíc padlých a nezvěstných rumunských vojáků na našem území). Není tajemstvím, že to byl i důsledek velkorysé sovětské taktiky, která neměla problémy obětovat „lidské zdroje“. S tímto přezíravým postojem k vlastním lidem koresponduje třeba i skutečnost, že drtivá většina vojáků na hromadných pohřebištích byla pohřbena anonymně, protože evidence se prakticky nevedla. Konkrétní jedinec nebyl podstatný. Pražské Olšany jsou v tomto ohledu vlastně výjimka. Ale uznání padlým vojákům nesouvisí třeba se sochou maršála Koněva, vztyčenou za normalizace a představující kult moci a imperialismu.
Člověk neznamenal v Sovětském svazu mnoho. Velení poslalo vojáky osvobozovat a dobývat Evropu. O skrytých sovětských úmyslech s obsazeným územím věděl třeba velitel čs. vojenské mise v SSSR Heliodor Píka. Již v roce 1941 hlásil poznatky z rozhovorů se sovětskými představiteli: „Jaké pak hlasování lidu, až sovětská armáda bude v Čechách, pak všichni budou hlasovat pro diktaturu proletariátu.“ O samostatnosti: „… tak malý stát nebude moci existovat, ani politicky, ani hospodářsky a předpokládali, že se připojíme jako autonomní republika ke Svazu sovětských republik, aby mohla být zajištěna výměna hospodářských produktů a obrana Svazem.“ Z toho naše země okusila po válce jen trochu. Bezohledné chování sovětských vojáků v roce 1945 v Československu není mimochodem prakticky historicky zpracováno dodnes. Psalo se ale o činnosti sovětské vojenské kontrarozvědky SMERŠ a o protiprávně odvlečených československých občanech do gulagů v Sovětském svazu. Přesto chovali obyvatelé této země padlé v upřímné úctě.
Nasazení sovětských vojáků v roce 1968 v Československu opět nezáviselo na vůli vojáků. Byli posláni údajně zachraňovat bratrské Československo, na jehož území se ale chovali jako okupanti v dobyté zemi. Nešlo o nějakou chybu nebo špatný kalkul, jak se současníci domnívali. Byla to chladnokrevně naplánovaná policejní akce k zavedení pořádku ve vazalské zemi. Sovětské politické vedení a vojenské velení takto v roce 1968 zničilo autentickou úctu a vděčnost ke spojeneckému státu za pomoc v době II. světové války. Zůstal hněv, ponížení a strach. Vynucená loajalita po roce 1969 na tom nemohla nic změnit. To se potvrdilo při demonstracích na konci osmdesátých let, podporou odsunu sovětských vojsk na počátku devadesátých let i jednoznačnými reakcemi na ruský imperialismus dnes.
Lítost nad válkou zmařenými životy a úcta k obětem II. světové války samozřejmě zůstává. Je třeba jen apelovat, asi marně, aby památka mrtvých nebyla manipulována v politickém boji.

psy_cho 28/04/2022 - 06:45

Popsáno naprosto přesně. Dnes se dokonce ukazuje, jak Stalin za války schválně nepodporoval při blokádě Leningrad, protože s leningradskými komunisty byl ve sporu a necítil od nich naprostou loajalitu. Na počtu padlých vlasních lidí ruskému švábu nikdy nezáleželo, to se ukazuje i dnes na Ukrajině.

Vlastimil Serba 28/04/2022 - 23:15

A že vám nevadí naši velebení sovêtští “osvoboditelé”?
Až do června r. 1941 zcela neskrývaní spojenci nacistického hitlerovského Německa, se kterým si po soudružsky rozdělili společnou agresorskou kořist Polsko. A tam následnê prováděli i stejné zločiny jako náckově z Německa (viz Katyň).

fronda 28/04/2022 - 00:25

Jakýpak mírový život, vždyť tento buržoazní režim válčí různě po světě od svého vzniku téměř nepřetržitě. Agresivní zahraniční politika, útočné války, porušování lidských práv, podpora nedemokratických režimů, to prostě ke kapitalismu patří.

Fery 27/04/2022 - 21:38

Ten Říha je opravdu ultrakokot.

joe 27/04/2022 - 20:54

Vy bolsevicke vrazedne kolaborantske zmije, mate co zvanit o nejakem konci miroveho ziti v Ceskoslovensku.Vy rudy pachnouci kurvy jste tyrali a vrazdili sve kritiky a oponenty po ctyrict let, a to nemluve o vasi kolaboraci s Mongoloidnimi Rusackymi pachnoucimi zoldaky kteri nas sokupovali po 20let.Dobry komunista je chcciply komunista.Mimochod s fotografie je videt ze se vas bolsevickych hnupu u toho pomniku neslezlo, a ze obcane teto zeme na ty rusacke “osvoboditele ” tak jako na komouse zvysoka serou.

NINO 27/04/2022 - 21:44

Co budou dělat ti nesoudruzi, kteří tak rádi píší a ti soudruzi jim to tu zavřoui?

psy_cho 27/04/2022 - 18:40

Soudruhu, nikdo se do hlavy netluče a vás už nikdo nechce, republika vám dala jasně najevo, že nechce rudnout a poruštit. Míříte na smetiště dějin a plakat pro to nikdo nebude, mimo pár bezmozků.

jmm 27/04/2022 - 20:16

“psychouši” nechtěný bezmozkový smetáku dějin
Nejen nechci “hnědý mor”, ale i “modrý mor”, kteří šíří “mordokabáítníci”
militantních globalistických “elit”….

psy_cho 27/04/2022 - 21:54

Už je vás jak do mariáše, na vašem komunistickém názoru nezáleží, můžete se pouze ukájet na ihovno. Ještě pár měsíců a je po vás. Argumenty nemáte, tak vám zbývá jen psát nesmyslné příspěvky.

Sluka 27/04/2022 - 18:20

Soudruhu ani půl slova k ukončení války ruska na ukrajině. To také něco vypovídá.

jmm 27/04/2022 - 20:20

“slučíku” půlčíku
Jsou naprosto jiní-strašně vzdáleni za “vodou”, kteří by měli mít přímo “projevy” k ukončení války na Ukrajině

fronda 29/04/2022 - 22:55

Ano, banderovská diktatura by měla odejít, pak válka skončí hned.

Emil Novák 27/04/2022 - 17:51

Konflikt na Ukrajině zavinili USA, NATO, EU, za Českou republiku pak profašistická vláda Petra Fialy.

pepino 27/04/2022 - 17:55

jj woe russák vůbec ukrajinu nenapadnul

psy_cho 27/04/2022 - 18:36

To je automat, to davá i s tou hrubou chybou pod každý článek.

jmm 27/04/2022 - 20:23

“pepinokondo**” napadáš na nohu
Jiný “hnědo modrý” mor napadá celý svět okolo a blíží se na místa kde dostal na frak….

fronda 29/04/2022 - 22:56

Ne, Ukrajinu napadli už před 8 lety banderovští pučisté za americké peníze. Jsou to vlastizrádci.

Jan Dvořák 27/04/2022 - 20:52

A teď do toho ještě ti zlí Američané donutili nebohé Rusko zastavit dodávky plynu do Polska, Bulharska a brzy možná i do dalších zemí. To je ale svět! Ještě že to soudruh Brežněv už nevidí!

Yurri Simon 27/04/2022 - 17:29

Běžte laskavě už s těma zkurvenejma ruSSákama do prdele..!!!

pepino 27/04/2022 - 17:53

sranda že R. J. Malinovskij byl ukrajinec

Jaroslav Prchal 27/04/2022 - 19:46

Malinovskij se sice narodil v Oděse, ale byl etnický Rus.

jmm 27/04/2022 - 20:27

“pršíku prchale” – nejde o o to kdo je kdo, ale jaký je/byl…
Rodion Jakovlevič Malinovskij (rusky Родион Яковлевич Малиновский; 23. listopadu 1898, Oděsa – 31. března 1967, Moskva) byl sovětský vojenský velitel během II. světové války, maršál Sovětského svazu. Byl velitelem 2. ukrajinského frontu, který v roce 1945 osvobodil např. Budapešť, Bratislavu nebo Brno.
Dekujme jim, že to u Moskvy nevzdali…
A Český národ mohl existovat a já a mnoho mnoho mnoho dalších se mohli narodit…

psy_cho 28/04/2022 - 06:48

Mě žádný rusák neosvodil, jsou mi ukradeni, já děkuji spojencům pod vedením Američanů.

fronda 29/04/2022 - 22:59

Ano, na Ukrajině žije hodně Rusů. Banderovský režim pošlapává lidská práva Rusů i Ukrajinců, stačí jen náznak nesouhlasu.

Josef. Kořínek 30/04/2022 - 10:44

Psy_cho, mě zase osvobodili Sověti. Ale málem mě nedlouho před tím zabila bomba Američanů, když bombardovali vedle naší vesnice stojící továrnu, kterou sice postavili Němci, ale která měla být co nevidět Česká. Proto mě to osvobozování Američany přijde poněkud podezřelé. Ovšem to jste vy a váš příbuzný Yurri Simon nejspíš nezažili.

Paterak 27/04/2022 - 21:04

A víte kolik nás osvobodilo Ukrajinců v roce 68? A kolik jich nás tu hlídalo Husákův režim 20 let? Minimálně 80%. No byli nejblíž. Letecký most, který se každého půl roku instaloval, kdy se opotřebování vojáci vraceli a čerství přicházeli, vedl např. zásadně z Přerova do Kyjeva. Díky Ukrajino, máme ti co vracet.

Yurri Simon 27/04/2022 - 22:17

A Hitler byl zase Rakušan. A co jste tím tedy jako chtěl říct..???

Paterak 28/04/2022 - 04:09

A Stalin Gruzínec. Ani jeho ani Hitlera jsem nezažil. Statečné Ukrajince bojující u nás s kontrarevolucí ano Nehledej ve všem Rusa, nebo upadne ti pusa…🖕

fronda 29/04/2022 - 23:00

Rakušani jsou taky Němci.

Komentáře jsou uzavřeny.

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.