Kampaň za uvědomělý postoj rodičů při podávání alkoholu dětem
Suchej únor přichází s novou kampaní pod názvem #Nechmeldeti. Cílem je inspirovat rodiče, aby zvážili svůj přístup při podávání ochucených i neochucených pivních nápojů svým potomkům.
Zvyk na hořkou chuť chmele, návyk, že pít pivo je vlastně normální už v dětství, ale i reálný obsah alkoholu – to vše tvoří nebezpečný koktejl. Průzkum mezi českými rodiči ukázal, že například takzvané radlery pije podstatná část dětí, a to i ve velmi nízkém věku. V posledních letech se v českém prostředí sice nepozorovaně, ale velmi silně, objevil nový trend – pod vlivem dostupnosti, atraktivního balení a silného marketingu si děti běžně zvykají na pivní nápoje – radlery i nealkoholická piva. To je podle expertů riziko, nad kterým by se měla česká společnost, a rodiče především, zamyslet.
Kampaň Nechmel děti míří na rodiče a chce je inspirovat k uvědomělému přístupu při podávání ne/alkoholických pivních nápojů dětem. »V kampani Nechmel děti se věnujeme příčinám, které mohou vést k nadměrnému pití alkoholu v dospělosti. Stejně jako každý (Suchý) únor inspirujeme k zamyšlení všechny dospělé, kteří nadměrně pijí alkohol, chceme teď inspirovat rodiče, aby zvážili, jestli je v pořádku dávat dětem od útlého věku pivní nápoje,« říká Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, která obě kampaně pořádá.
Zasahování do osobní svobody?
»Já osobně považuji každou kampaň a každou veřejnou snahu o připomínku nebezpečí konzumace legálních i nelegálních návykových látek dětmi za prospěšnou. Dospělí, kteří mají velké problémy se závislostí, většinou začínali v dětském věku. Snadná dostupnost a neuvěřitelná tolerance české veřejnosti k pití alkoholu, kouření, měkkým drogám apod. vedou často k obrovským škodám na zdraví, životech, k rodinným problémům, ke zhoršování vztahů doma, v práci a ve společnosti. To následně způsobuje i velké ekonomické výdaje na zdravotnictví a sociální systém. Bohužel si stále mnoho lidí u nás myslí, že daně z tabáku a alkoholu jsou důležitější než zdraví a životy a jakékoliv omezování dostupnosti je zasahováním do osobní svobody. Já tento názor nesdílím,« uvedla pro HaNo odborná mluvčí KSČM pro zdravotnictví Soňa Marková.
Suchej únor na iniciativě Nechmel děti spolupracuje s odborníky na závislosti z Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Ti potvrzují, že trend pití ochucených pivních nápojů dětmi představuje významný problém. »Na prvním místě je obsah alkoholu. I když jde o takzvanou nealko variantu, půlprocentní obsah alkoholu je pro drobné dětské tělo podobný, jako když si dá dospělý normální pivo. Vedle toho si děti zvykají na hořkou chuť chmele. Je reálný předpoklad, že ji tím spíš budou vyhledávat ve vyšším věku. A samozřejmě jde také o kulturní návyk – na to, že pít pivo, byť namixované či nějak upravené, je už od dětství normální,« vysvětlujeprimář Kliniky adiktologie VFN v Praze Petr Popov.
Varovná čísla z průzkumu
Fenomén pití radlerů a pivních alternativ u dětí potvrzuje také výzkum, který pro kampaň Nechmel děti zpracovala na vzorku 1006 rodičů dětí ve věku 3-15 let agentura Nielsen Admosphere. Průzkum v rámci Českého národního panelu ukázal, že významná část českých dětí tyto nápoje konzumuje a rodiče si často neuvědomují rizika s tím spojená. »Výsledky výzkumu potvrzují, že vztah české veřejnosti a tedy i českých rodičů k alkoholu je poměrně vstřícný, což se samozřejmě odráží v tom, jak v této oblasti vedou své děti. Část rodičů dětem alkohol dokonce občas sama nabízí. Není tedy překvapivé, že si někteří rodiče neuvědomují určitá rizika spojená s pitím byť nealkoholických piv nebo radlerů, na která odborníci z oblasti adiktologie poukazují,« vysvětluje Senior Research and Insights Manager agentury Nielsen Admosphere Hana Friedlaenderová.
Zapadá to do kontextu…
Situace, na kterou kampaň #Nechmeldeti reaguje, bohužel zapadá do celkového kontextu vztahu mezi rodiči, dětmi a alkoholem. Podle výzkumu 23 procent rodičů uvádí, že jejich dítě dostává občas alkohol, z toho 15 procent dětí ve věku 3-6 let.
Že jde o celospolečenský fenomén, mimo jiné potvrzují i závěry, které nedávno zveřejnila Česká obchodní inspekce. Ta při loňských kontrolách zjistila, že obchodníci nechali mladistvé koupit alkohol ve třech z pěti případů. »Můžeme předpokládat, že u více či méně alkoholických pivních nápojů a radlerů, které mají obsah alkoholu až kolem dvou procent, bude číslo ještě vyšší. Jejich maskování do podoby limonád a navíc velmi malý optický rozdíl mezi alko a nealko variantami tomu nahrává,« dodává odborná garantka kampaně Suchej únor Johana Růžková.
»Ne/alko piva a radlery se na trhu silně etablovaly. Je nicméně důležité s nimi – minimálně u dětí – zacházet podobně, jako s alkoholickými nápoji, kde je obsah alkoholu i pozice nápoje v regálech jasně vymezená. V případě nealkopiv, všemožných ‚pivních limonád‘ a radlerů je situace komplikovanější právě proto, že mohou být – a často také jsou – vnímány právě jako jakési limonády. Ať už svým názvem, balením, pozicováním na trhu a v neposlední řadě tím, jak jsou prezentovány. V reklamách, nebo umístěním v obchodech,« uzavírá Freimann.
Nezisková organizace Suchej únor ke kampani spouští nový web www.nechmeldeti.cz a vedle samotného webu bude problematiku komunikovat také na svých sociálních sítích a sítích partnerů. Ke kampani Nechmel děti se mimo samotné Kliniky adiktologie oficiálně připojily i důležité střešní organizace A.N.O. (Asociace nestátních organizací), OSPRCH (Odborná společnost pro prevenci rizikového chování), nebo MŠMT. Společně spolu s dalšími neziskovými organizacemi pak chystají další aktivity, které postupně představí.
(zmk)
Klíčová data z výzkumu
Ochucené pivní nápoje pije dle odpovědí rodičů 36,4 % dětí ve věku 11-15 let, a dokonce i 11,1 % dětí ve věku 3-6 let.
38 % rodičů nabídlo svému dítěti alkohol před jeho 15. rokem.
23 % (každé 4. dítě) pije nealkoholická ochucená piva. Třem procentům dětí dávají rodiče i alkoholická ochucená piva, tzv. radlery.
Tyto nápoje považuje každý čtvrtý rodič (27,2 %) za bezrizikové. Nejvyšší podíl (36,7 %) má tento názor opět mezi rodiči dětí ve věku 11–15 let.
Radlery s obsahem do 0,5 % alkoholu většina rodičů (56,5 %) nepovažuje za alkoholické nápoje. Dokonce ani radlery s obsahem kolem 2 % alkoholu podle každého desátého rodiče (9,9 %) nejsou alkoholickým nápojem.
Každé čtvrté dítě si poprvé přiťuklo ve společnosti svých rodičů.
Čtvrtina rodičů (24,9 %) považuje tyto nápoje za zdravější než klasické limonády. Mezi rodiči dětí ve věku 11–15 let je to dokonce třetina (32,6 %).
15 % rodičů nepovažuje alkohol v malém množství u dětí za škodlivý.
29 % rodičů s dětmi nemluví o rizicích alkoholu.
»Také dáte občas potáhnout z cigarety svému dítěti? Přijde vám to u šestiletého školáka v pořádku? Každému šestému rodiči by podle téhle logiky mohlo…«
6 komentáře
BOLSEVIKY OBLIBENE KATOLICTVI:
Krizacke vypravy byly 1000-1300 proti muslimum. Upalovani carodejnic 1450-1750. BOLSEVIKY NEZMINOVANE: od 1920 vynasobme v Rusku a Cine x1000 obeti vlastnich obcanu.
100 LET KOMUNISMU, 100 MILIONŮ MRTVÝCH
Jendo, pro tebe jsem Vlada. BOLSEVICKE ZVYKY: Jesličky s malým Ježíškem musely být dříve o Vánocích v každé domácnosti, i když jsme museli vystříhané z papíru zapíchat jen do měchu za okny. Malý Ježíšek, ležící ve chlévě na slámě vedle volka a oslíka, to byl symbol starých Vánoc. proč? Měl připomínat pracujícím a bědným, že chudí patří do chléva. / Pokud už se o smyslu Velikonoc v rozhlase mluvilo, pak pouze jako o oslavách příchodu jara. Ohledně lidových zvyků, zmiňovaly se jen ty světské, tedy zejména chození s pomlázkou.Pomlázka za socialismu je prý mnohem radostnější než dříve, kdy bylo pro vesnické děti příležitostí vykoledovat si na zazobaných sedlácích trochu jídla.
“lenuško iljiči”
Ta doba neznalostí a křižáckých válek je pryč-není možno smést ze stolu tradice a proč taky…?!
Já na “svaté” nevěřím vy ano….?
Člověk to je “svatý”- v něj věřím….
A umakart jsem také používal jako vy. a atd atd….
BOLSEVIKY OBLIBENE KATOLICTVI:
Krizacke vypravy byly 1000-1300 proti muslimum. Upalovani carodejnic 1450-1750. BOLSEVIKY NEZMINOVANE: od 1920 vynasobme v Rusku a Cine x1000 obeti vlastnich obcanu.
100 LET KOMUNISMU, 100 MILIONŮ MRTVÝCH
BOLSEVICI SLABE! Na krestansky svatek stejne neverite, tak nas bavte Klany, Konecnikovymi, Kojzary… // Místo obrázků svatých obrázky květin, místo vánočních jesliček krmítko s ptáčky a tam, kde Lada původně namaloval zvony odlétající na Zelený čtvrtek do Říma, byly v kalendáři jen mraky. Ani velikonoční vejce neuniklo socialistické optice. Pro rozhlasové komentátory se nejednou stalo záminkou pro vypočítávání úspěchů československého drůbežářství. „Bohatou velikonoční nadílku připravily Východočeské chemické závody v Pardubicích, když vyrobily dvacet kilometrů čtverečních umakartu”. Atd atd
Jendo, pro tebe jsem Vlada. BOLSEVICKE ZVYKY: Jesličky s malým Ježíškem musely být dříve o Vánocích v každé domácnosti, i když jsme museli vystříhané z papíru zapíchat jen do měchu za okny. Malý Ježíšek, ležící ve chlévě na slámě vedle volka a oslíka, to byl symbol starých Vánoc. proč? Měl připomínat pracujícím a bědným, že chudí patří do chléva. / Pokud už se o smyslu Velikonoc v rozhlase mluvilo, pak pouze jako o oslavách příchodu jara. Ohledně lidových zvyků, zmiňovaly se jen ty světské, tedy zejména chození s pomlázkou.Pomlázka za socialismu je prý mnohem radostnější než dříve, kdy bylo pro vesnické děti příležitostí vykoledovat si na zazobaných sedlácích trochu jídla.
Komentáře jsou uzavřeny.