Benzín na českých čerpacích stanicích opět zdražuje. A to i přes to, že vláda hlídá marže právě u čerpacích stanic, které je většinou o několik desítek haléřů na litr snížili. Za astronomické ceny pohonných hmot ale mohou marže jiné – ceny tlačí nahoru rafinérie.
Podle výsledků kontrol ministerstva financí marže u prodejců pohonných hmot klesají. Přesto jsou ceny vysoké a nadále rostou. Podle analytika XTB Jiřího Tylečka mohou za rostoucí cenu benzinu vyšší ceny rafinérií. »Cena dieselu se naopak stabilizovala. Dá se očekávat, že se ceny dieselu i benzínu budou s počátkem léta dále přibližovat. Tlak na paliva tentokrát nezhoršila česká koruna, které se podařilo posílit na páru k americkému dolaru i euru. Naopak ropa se drží na zvýšených úrovních a rafinérie jsou plně vytíženy. Nízké zásoby paliv před létem by mohly jejich cenu před dovolenými šroubovat na vyšší úrovně,« uvedl Tyleček.
Důvod je potřeba hledat u dodavatelů benzínu, kterým jsou u nás hlavně společnosti MOL a Orlen (Benzina). Ministerstvo financí tvrdí, že si od největších distributorů pohonných hmot dle zákona o cenách vyžádali informace o jejich cenotvorbě. I když má tedy ministerstvo dostatečný přehled o vývoji marží v celém řetězci odvětví, nemá ale páku na to, marže rafinérií řešit.
Podle serveru novinky.cz marže MOLu a Orlenu za poslední měsíce stouply desetinásobně. U MOL konkrétně z únorových 3,4 dolaru za barel na březnových 33,7 dolaru. U Orlenu pak z únorových 7,7 dolaru na březnových 26,3 dolaru. V dubnu pak na 35,3 dolaru za barel. Přitom obě firmy zpracovávají i o 30 procent levnější ruskou ropu. Maďarský MOL si tak u nás na vysokých maržích prakticky kompenzuje ztráty z domácího trhu, kde maďarská vláda ceny pohonných hmot zastropovala.
Ve zprávě ministerstva stojí, že rozšířená kontrola marží i na velkoobchodní distributory pohonných hmot bude pokračovat až do konce září. V případě neuspokojivého vývoje cenové kontroly je MF i nadále připraveno zavést cenovou regulaci stanovující maximální marži, a to jak na úrovni čerpacích stanic, tak u distributorů. Otázkou zůstává, jak chce Česká republika tlačit na zahraniční firmy, když je na nich závislá. U nás se vyrobí jen zhruba třetina objemu pohonných hmot.
Na rekordní maxima vystoupaly ceny benzinu i nafty kolem 10. března. Benzin stál v průměru víc než 47 korun za litr, průměrná cena litru dieselu přesáhla 49,50 koruny. A vypadá to, že se v létě k těmto cenám opět přiblížíme.
(hko)
3 komentáře
Watsonův Institut Brownovy univerzity ale uvedl, že do dubna 2021 zemřelo v důsledku války přes 71 tisíc afghánských a pákistánských civilistů
Válka v Afghánistánu, která začala v říjnu 2001, stála Spojené státy bilion dolarů (22 bilionů korun). Zapojily se do ní statisíce koaličních vojáků včetně 11 500 českých. Během mise padlo 3600 vojáků včetně 14 českých. Tálibán se přesto nepodařilo porazit.
putkailjuska” pozoruhodný zmrd
§ 355Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob
(1) Kdo veřejně hanobí
a) některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo
b) skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání,
bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.
(2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1
a) nejméně se dvěma osobami, nebo
b) tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.
“puťka iljušk” šukací násilník
“…Na bitevním poli je situace poměrně jasná, když se podíváme na celej obrázek. Rusko systematicky postupuje a plní svoje cíle, přestože proti němu bojuje prakticky celý NATO. Ukrajina se může chlubit jen věcma, který si vymyslí v médiích, což jim ale v konečnej fázi bude houby platný. Pohádkama o tom, jak „Ukrajina vyhrává“, se ta válka fakt nevyhraje. Ukrajina topí ve válce miliardy dolarů a tuny šrotu ze Západu, přičemž odpovídající úspěchy nejsou nikde k vidění….”
Komentáře jsou uzavřeny.