Globální dodavatelské řetězce, které už tvrdě zasáhla koronavirová pandemie, čelí dalšímu problému. Uzavření vzdušného prostoru totiž dopadá i na leteckou nákladní dopravu a zvyšuje její náklady.
Přeprava mezi Evropou a severoasijskými destinacemi, jako je Japonsko, Jižní Korea a Čína, se zproblematizovala kvůli vzájemným zákazům. Ty evropským dopravcům neumožňují létat nad Sibiří a ruským leteckým společnostem komplikují cestu do Evropy.
Zmíněné zákazy se týkají leteckých společností, které přepravují asi pětinu světového leteckého nákladu, řekl agentuře Reuters Frederic Horst, který vede poradenskou společnost Cargo Facts Consulting.
Letecké společnosti Lufthansa, Air France-KLM, Finnair a Virgin Atlantic už zrušily kvůli problémům s uzavřeným vzdušným prostorem nákladní lety do severní Asie. Velcí asijští dopravci, jako je Korean Air a japonská společnost ANA Holdings, i nadále ruský vzdušný prostor využívají, stejně jako blízkovýchodní aerolinky.
Zákazy vstupu do vzdušného prostoru se vztahují i na čistě nákladní dopravce, jako jsou ruské AirBridgeCargo Airlines či lucemburský Cargolux, což by mohlo vést k dalšímu nárůstu sazeb za leteckou nákladní dopravu. Ty jsou už tak vysoké kvůli nedostatku kapacity pro cestující za pandemie. Jen ruská společnost AirBridgeCargo přepravuje necelá čtyři procenta celosvětového mezinárodního leteckého nákladu, z toho většinu mezi Evropou a Asií, uvedl Horst.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) byly v prosinci sazby za leteckou nákladní dopravu o 150 procent vyšší než v roce 2019, což přispělo k inflaci, která ovlivňuje průmyslová odvětví a ekonomiky po celém světě.
»Celkově by se mohlo stát, že čtvrtina leteckého nákladu mezi Asií a Evropou bude muset hledat alternativní způsoby přepravy,« řekl Horst. »Tržby jsou dostatečně vysoké, takže delší trasa přes jihovýchodní Asii, jižní Asii nebo Blízký východ je jednou z možností, ale i tak to z trhu odčerpá kapacitu,« dodal.
Poptávka po letecké nákladní dopravě loni podle sdružení IATA byla o 6,9 % vyšší než v roce 2019. Za pandemie totiž prudce vzrostl internetový prodej a nedostatek přepravních kontejnerů a zablokované přístavy vedly k tomu, že se více produktů přepravovalo letecky.
Podle analytiků se očekává, že nákladní trasy mezi Asií a Severní Amerikou budou ovlivněny méně než trasy evropské, protože mnoho dopravců už využívá letiště ve městě Anchorage na Aljašce jako nákladní uzel a místo pro mezipřistání.
(ici)