Správa železnice bude letos hospodařit s rozpočtem 53 miliard korun, z toho 37 mld. Kč by měla mít na investice. Se stejnou částkou organizace začínala i loni, nakonec však měla skoro 60 mld. Kč. Nicméně bude muset kvůli úsporám odložit zahájení některých připravovaných staveb, šetřit se bude i na údržbě.
Sdělili to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Ministr, jak jinak, plánuje změny ve správní radě organizace. Ty by se měly uskutečnit zhruba do jednoho až dvou měsíců.
Mezi klíčové stavby, ve kterých by se mělo pokračovat, Kupka zařadil přestavbu železničního uzlu u Pardubic, rekonstrukci trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí, obnovu trati z Velimi do Poříčan, dále úseky Mstětice-Praha Vysočany, Adamov-Blansko, Sudoměřice-Votice, Soběslav-Doubí nebo železniční uzel Plzeň.
Správa vedle omezení údržby pozdrží zahájení řady připravovaných projektů, u kterých už začala soutěž na zhotovitele. Týká se to například trati Kladno-Kladno Ostrovec, u které organizace zahájila tendr loni na podzim. Déle bude zřejmě trvat i příprava rekonstrukce úseku z pražského Smíchova do Berouna. Stát bude podle Svobody na tyto i další projekty hledat peníze, v případě úspěchu stavby zahájí. Zcela rušit se ovšem podle šéfa správy zatím žádné stavby nebudou. Organizace také nadále počítá se zaváděním zabezpečovacího systému ETCS na hlavních tratích do roku 2025, šetření ovšem zřejmě ovlivní harmonogram jejich příprav.
Pokračovat se naopak bude v renovaci 53 nádražních budov. Dokončeny budou například rekonstrukce památkově chráněných staveb v Českých Budějovicích, Praze, Plzni nebo v Pardubicích. Správa také dokončí už rozpracované akce na minimálně 150 železničních přejezdech. Letos na ně chce dát přes 2,4 mld. Kč.
Svoboda upozornil na to, že téměř po celý rok bude kvůli pokračující modernizaci přerušen provoz mezi Brnem a Blanskem. Jezdit se naopak začne na úsecích čtvrtého železničního koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi a také Soběslaví a Doubím. Železniční síť se tak rozroste o 28,7 kilometru a sedm zastávek.
Podle ministra bude prioritou také další postup v přípravě vysokorychlostních tratí.
Loni Správa železnic podle Svobody dokončila modernizace a opravy 97 km tratí, rekonstrukci 73 nádražních budov v hodnotě dvou miliard korun a také zabezpečení železničních přejezdů.
(ici)