Index, který každý měsíc ukazuje průměrnou úrokovou sazbu u spotřebitelských úvěrů, v prosinci opět stoupl. Jeho hodnota se zvýšila o 0,31 procentního bodu na 6,75 procenta. Informovala o tom poradenská firma Broker Consulting.
»Úroková sazba z úvěrů na spotřebu navázala v prosinci na rostoucí trend z listopadu a meziměsíčně vzrostla o 0,31 bodu. Jde tak o popření dění v loňském roce, kdy se sazby každý měsíc střídaly v růstu a poklesu. Očekávám, že v dalších měsících budou úrokové sazby u spotřebitelských úvěrů dál mírně narůstat v reakci na další zvyšování základních sazeb ze strany České národní banky,« uvedl analytik Broker Consulting Martin Novák.
Z analytického pohledu bude podle něj velmi zajímavé sledovat, jak moc budou na toto zvyšování reagovat reálné úrokové sazby. »Doposud se zdálo, že provázanost s činností ČNB není tak silná. Doba se ovšem mění a sazby nyní poměrně dramaticky rostou,« dodal Novák.
»Finanční společnosti reagují na zvýšení úrokových sazeb ze strany ČNB pomaleji, než by se očekávalo. Buď se razantnějšího zvýšení sazeb ještě dočkáme a dojde k němu se zpožděním o něco déle, nebo jej budou poskytovatelé úvěrů částečně absorbovat ve svých úrokových maržích. To bych přičítal konkurenčnímu tlaku, kdy nikdo nebude chtít být ten, kdo jako první ohlásí větší zvýšení ceny úvěrů,« řekl zakladatel finanční skupiny CFIG Martin Chovanec.
Zájemci o spotřebitelský úvěr by si podle Nováka měli dát pozor na údaj RPSN, tj. roční procentní sazbu nákladů. Ta by měla být základním srovnávacím ukazatelem nákladovosti spotřebitelských úvěrů. Lidé si však často berou úvěry s RPSN v desítkách či stovkách procent. »Hlavním důvodem je, že jde o roční nákladovost. Jde-li o půjčky s několikaměsíční splatností, je tento ukazatel zcela nerelevantní. RPSN je tedy třeba brát s rezervou a porovnávat porovnatelné,« upozornil Novák.
»Údaj RPSN se vyplatí sledovat hlavně v případech, kdy se rozdíl mezi úrokovou sazbou a RPSN pohybuje v řádech několika procentních bodů. U standardních úvěrů by RPSN neměla být proti sazbě výrazně rozdílná, nanejvýš do jednoho procentního bodu. Je-li rozdíl vyšší, klient by se měl zajímat o to, jakými poplatky či doplňkovými službami je tento rozdíl způsoben,« doporučil ředitel pražské pobočky OK POINT Vinohrady Jakub Novotný.
(ici)