Nová kolej a mosty přes místní vodní toky vznikly letos při modernizaci 1,5 kilometru trati mezi Lanžhotem a hranicí se Slovenskem.
Správa železnic ji zahájila v únoru. Práce za 595,7 milionu korun jsou výsledkem díla společností Skanska a Elektrizace železnic Praha. Optimalizace traťového úseku přinese rychlejší a bezpečnější provoz na koridorové trati ve směru na Bratislavu. Navzdory zpoždění modernizace navazujícího úseku na slovenském území, realizované tamním manažerem infrastruktury ŽSR, bude stavba u Lanžhota pokračovat podle plánu i v roce 2023.
Na tomto úseku dvoukolejného koridoru skrz ČR bude díky pokračující investici možné zvýšit rychlost jízdy z původních 120 na 160 km/h. Také zlepšit bezpečnost a plynulost provozu a omezit hlučnost i vibrace. Kvůli zachování jednokolejného provozu tam práce probíhají v etapách. Za letošek mají dělníci zcela hotovu 2. kolej. Modernizace úseku zahrnuje i zvýšení polohy kolejí nad terénem o 0,75 metru. To kvůli napojení na budoucí hraniční most přes Moravu s vyšší polohou a kvůli ochraně před pravidelnými záplavami v okolních lužních lesích. »Pokračujeme podle harmonogramu. Přeložili jsme kabelové trasy, vybudovali jsme čtyři nové mosty, položili jsme konstrukční vrstvy železničního spodku i svršku. Svahy jsme ochránili proti erozi a pravidelným záplavám zasypáním lomovým kamenem,« řekl projektový manažer firmy Skanska Ondřej Zedník.
Vzhledem ke zpoždění prací na slovenské straně ale bude nutné na jaře během krátkodobé výluky spojit starou kolej na slovenské straně s už modernizovanou kolejí na české stavbě. »Koridor na Bratislavu musíme zachovat průjezdný alespoň po jedné koleji. Zřízení provizorního propojení sice pro nás jako investora představuje neplánované náklady, zastavení pokračující stavby a její zakonzervování kvůli zpoždění na Slovensku by ale vyšlo výrazně dráž,« vysvětlil za Správu železnic náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.
Technické řešení spočívá v dočasném propojení kolejí na české straně. Vlak při jízdě ze Slovenska přejede most přes řeku Moravu po současné 1. koleji a těsně za mostem bude pokračovat po nové 2. koleji dál do Česka. Díky tomu bude možné pokračovat v práci na české stavbě podle původního harmonogramu. Jinak by nastalo jiné zpoždění nejméně o jednu stavební sezonu. Dokončení stavebních prací je plánováno na konec roku 2023.
Stavba bude za více než půl miliardy korun, z toho 70 procent způsobilých nákladů má hradit rozpočet EU.
(vž)