Elektrizují a zdvojkolejňují vytíženou trať

od redakce

Práce na další etapě elektrizace frekventované železniční trati spojnice mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna s jihomoravskou metropolí zahájili drážní dělníci.

Navazují na již dokončenou část elektrizace trati z Brna do Střelic. Její součástí je vybudování druhé traťové koleje ze Střelic do Zastávky u Brna. Hlavní stavební práce budou pokračovat po rozmrznutí zeminy od jara. S úplným dokončením stavby s předpokládanými celkovými investičními náklady 3,1 miliardy korun se počítá na konci roku 2024. Stavba bude navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v Operačním programu Doprava na období 2021–2027.

Současné přípravné práce spočívají především v kácení dřevin a budování přístupových cest ke staveništi. Začala také příprava na odtěžování terénního zemního zářezu trati. V příštím roce plynule navážou práce na mostních objektech a přeložkách a budování kabelových rozvodů. Pracovat se bude rovněž na technologických budovách, úpravách výpravních budov a pozemních komunikacích, dělat se budou přeložky vodovodu a plynovodů.

Železniční stanice Zastávka u Brna.

»Náročný úkol bude výstavba druhé koleje spojená s velkým objemem zemních prací. Potrvá po většinu příštího roku. Kvůli těmto stavebním činnostem ale v úseku zatím nemusíme dlouhodobě zastavovat vlakový provoz. Stavba si tak v roce 2023 vyžádá jen krátkodobé denní výluky,« popsal náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. O rok později se bude v už nepřetržité výluce pokračovat pracemi na železničním svršku a nástupištích včetně přístřešků a budováním trakčního vedení. Aktivovat se také bude sdělovací a zabezpečovací zařízení.

V rámci stavby projdou rekonstrukcí zastávky v Omicích a Rosicích u Brna. V Tetčicích vznikne pro cestující nová zastávka s nástupišti končícími u současného železničního přejezdu. Nynější stanice Tetčice se přejmenuje na Tetčice-Bobrava. Ve stanici Zastávka u Brna budou postavena dvě vnější a jedno ostrovní nástupiště, která propojí nový podchod s bezbariérovým přístupem pomocí výtahů. K vyšší bezpečnosti provozu přispěje moderní zabezpečovací zařízení, stejně jako rekonstrukce osmi přejezdů. Současná traťová rychlost 80 km/h se tam po instalaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší na až 120 km/h.  
Realizaci druhé etapy elektrizace trati zajišťuje pro Správu železnic společnost ZASTŘEL, kterou tvoří Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. »Jsme připraveni dát slovu ZASTŘEL pozitivní význam. Především tím, že stavba bude ke spokojenosti všech zúčastněných stran, a především jejích uživatelů. Až budou projíždět po novém obloukovém mostu přes Bobravu, bude se jim určitě i líbit,« slibuje generální ředitel Subterry Ondřej Fuchs. Dokončení obou stavebních etap umožní díky přibližně 20 kilometrům modernizované trati z Brna-Horních Heršpic zavedení elektrických příměstských vlaků na frekventované relaci mezi Brnem a Zastávkou.

(vž)

FOTO – Jan PETRÁS

Přečtěte si další články

Nasepravda.cz 2023. Všechna práva vyhrazena. Vydavatel: Futura, a.s.