Průměrná cena ojetých aut na českém trhu se na konci letošního prvního čtvrtletí meziročně zvýšila o 16 procent na 271 950 korun. Za poslední tři měsíce ojeté vozy zdražily o pět procent. Průměrné stáří obchodovaných aut z druhé ruky přitom stouplo o sedm měsíců na 9,5 roku.
Vyplývá to z aktuálních údajů společnosti Cebia, podle které z trhu rychle mizí ojetá auta s českým původem. V prvním kvartálu klesl jejich podíl meziročně o 20 %. Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila jen 40 %. Dovoz ojetin se zvýšil o 28,6 % na 44 071 vozů. V únoru a březnu se dokonce přivezlo nejvíce aut od roku 2008, každé čtvrté až páté auto však bylo starší 15 let.
Podle ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy ojetiny v ČR dál zdraží až o 30 % kvůli vysoké poptávce z Ukrajiny. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj totiž zrušil všechny daně a cla na dovoz aut. »Hraniční přechody mezi Polskem a Ukrajinou jsou v těchto dnech plné kolon, v nichž jsou v nebývalé míře zastoupené kamiony a nákladní vozy určené pro převoz osobních aut. Kolony jsou někdy tak dlouhé, jak tomu za celou dobu ukrajinské války nebylo,« podotkl Kovanda. Nejvíc ojetin podle něj Ukrajinci pořizují v Polsku, neboť tam je nejvíce uprchlíků před válkou.
Spolu s úbytkem českých vozů došlo na trhu také ke snížení podílu nejprodávanějších modelů. Škoda Octavia si sice stále držela první pozici, její zastoupení se ale snížilo z 12 na 8,8 %, tedy o čtvrtinu. Druhé místo, byť s nižším podílem, opět zaujala Škoda Fabia a na třetí pozici se umístil Volkswagen Golf, který nahradil modely Škoda Superb.
(ici)