Ministerstvo dopravy (MD) nemělo pro podporu rekreační plavby účinný systém řízení investic a schvalovalo nedostatečně připravené projekty. Ty pak nabíraly zpoždění a často se s nimi pojilo velké množství změn, což zvyšovalo náklady. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).
Kontroloři se zaměřili na podporu rekreační plavby v letech 2014 až 2021, prověřili 13 projektů v hodnotě více než 5,1 miliardy korun. Vedle ministerstva, které má řídit investice do rekreační plavby a které schvalovalo projekty k podpoře, se zaměřili i na Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) a státní podnik Povodí Vltavy, které odpovídaly za konkrétní projekty.
NKÚ také konstatoval, že ministerstvo při rozdělování peněz nepostupovalo podle schváleného harmonogramu, který počítal s přidělováním peněz nejdůležitějším projektům s největšími přínosy.
Ministerstvo dopravy v reakci uvedlo, že má ve svých resortních předpisech jasně nastavená pravidla a postupy pro projektovou přípravu. Předpokládá, že pokud jde o koncepční uchopení projektů rekreační plavby, bude problematika zpřesněna v připravovaném dokumentu »Dopravní sektorová strategie, 3. fáze«, kde se budou jmenovitě řešit pouze projekty velkého rozsahu, zatímco projekty menšího investičního rozsahu se budou řešit v rámci finančních balíčků. ČTK to sdělil mluvčí resortu František Jemelka.
Příkladem nedostatečně připraveného projektu schváleného ministerstvem dopravy bylo podle NKÚ dokončení vltavské vodní cesty mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou. »ŘVC projekt připravilo podle nepřesných podkladů s očekávanými náklady 294 milionů korun. Stavba měla být dokončena v roce 2014, ale i kvůli velkému množství změn během výstavby dokončilo ŘVC projekt až v roce 2017. To vedlo i k tomu, že se snížil podíl evropských dotací na financování projektu z 85 procent na 45 procent,« uvedl NKÚ. Podle něj přínosy tohoto projektu jsou navíc sníženy tím, že MD projekty schvaluje jednotlivě, ne v rámci ucelených dopravních řešení. V tomto případě se na omezených přínosech podepsala prodleva v řešení splavnosti Vltavy pod zdymadlem Kořensko a dosavadní nezahájení prací na zvýšení mostu v Týně nad Vltavou, dodali kontroloři.
Porušení rozpočtové kázně za desítky milionů
»Ředitelství vodních cest zásadně odmítá, že by přínosy projektů byly snižovány jejich jednotlivým schvalováním nebo že projekt splavnění Vltavy do Českých Budějovic má významně omezené efekty kvůli pozdější realizaci zmíněných dílčích úprav pod zdymadlem Kořensko nebo mostu v Týně nad Vltavou,« reagoval mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Projekt podle něj dosahuje svých plánovaných přínosů.
NKÚ také upozornil na možné porušení rozpočtové kázně za přibližně 86 milionů korun. Podle ŘVC se porušení zákona o veřejných zakázkách a porušení rozpočtové kázně v největším objemu 74 milionů korun týká zakázky z roku 2013, která byla uskutečněna za tehdejšího vedení organizace, které bylo krátce po zadání zakázky odvoláno. Další porušení zákona o veřejných zakázkách ve výši 11 milionů Kč se týká podezření, že byla omezena hospodářská soutěž samostatným zadáním tří zakázek oproti hlavní zakázce k plavební komoře Hněvkovice, ačkoliv všechny zakázky byly transparentně zveřejněny, byly na jiný předmět stavebních prací a mezi jejich zadáním uplynuly tři roky. ŘVC i v tomto případě výtky NKÚ odmítlo.
(jad)