Nová zpráva think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR uvádí mezinárodní srovnání českých veřejných výdajů podle jejich účelu se zeměmi EU. Srovnává intenzitu veřejných výdajů České republiky vůči zemím EU v oblastech sociální, vzdělávací, výzkumné, obranné, kultury a podobně. Jaké jsou střednědobé trendy a co je ovlivňuje?
Podle posledních dostupných statistik z roku 2022 se intenzita veřejných výdajů – jako podíl výdajů na HDP – v České republice nacházela 10 % pod průměrem zemí EU. To ČR řadí zhruba do středu zemí EU.
Výdajová intenzita v ČR výrazně převyšuje průměr EU v oblastech Rekreace, kultury a náboženství; Ochrany životního prostředí; Vězeňství; Ekonomických záležitostí a Zdraví, ale výdajově významnější z nich jsou pouze dvě poslední.
»Vyšší intenzita výdajů oblasti Ekonomické záležitosti je v ČR ovlivněna dotacemi na obnovitelné zdroje energie (OZE), intenzivnějším dotováním železniční a silniční dopravy, a do jisté míry vyššími investicemi do dopravní infrastruktury, dané snahou uzavírat infrastrukturní mezeru,« uvedl autor studie Daniel Münich.
Naopak intenzitu výrazně pod průměrem EU v ČR v roce 2022 vykazovaly oblasti Sociální ochrana; Bydlení a občanská vybavenost; Obrana a Všeobecné veřejné služby. Oblast Sociální ochrany se v ČR nachází výrazně pod průměrem EU. Tato oblast zahrnuje výdaje na Důchody, Podporu rodin a dětí, Nezaměstnanost, Bydlení a prevenci Sociálního vyloučení.
Na důchody a nezaměstnanost se dává málo
»Na velmi nízké intenzitě českých výdajů na Sociální ochranu se podepisuje především nízká intenzita výdajů na důchody a na nezaměstnanost. Jistou roli hraje doposud poměrně příznivá demografická situace v ČR, která se však bude ve výhledu zhoršovat,« připomněl Münich. Mezinárodně srovnatelné údaje o intenzitě veřejných výdajů za roky 2023–2024 nejsou v současnosti ještě k dispozici. Průměrné hodnoty za EU se ale v čase příliš nemění. Na základě znalostí rozpočtových výdajů v ČR v letech 2023–2024 lze základní směry vývoje ČR vůči EU odhadovat zhruba takto:
• Konsolidační úsilí po roce 2022 intenzitu celkových veřejných výdajů v ČR v letech 2023–2024 ještě o něco sníží.
• Dá se očekávat výrazný nárůst intenzity českých výdajů na Obranu, ale k podobnému vývoji dojde i v průměru zemí EU.
• V oblasti Sociální ochrany v ČR zřejmě také dojde k jistému nárůstu intenzity s ohledem na vysoké tempo valorizace důchodů a nárůst počtu důchodců v důsledku nárůstu předčasných odchodů do důchodu.
• K výraznějšímu poklesu výdajové intenzity zřejmě dojde v oblastech Vzdělání a Výzkumu a vývoje, protože tempo růstu těchto položek v ČR v letech 2023–2024 výrazně zaostávalo za růstem nominálního HDP.
Priority se podřizují zájmům politiků
V diskusích o výdajových prioritách českých veřejných rozpočtů mnohdy není zřejmé, čím jsou priority určovány a přehlíží se předchozí vývoj výdajů, jejich výchozí úroveň a reálné potřeby. Navýšení výdajů pak namnoze bývají výsledkem tlaků zájmových skupin a hrozeb směrem k politické reprezentaci, spíše než výsledkem dobře informovaných diskusí a záměrů. Tato studie umožňuje posoudit výdajové priority v ČR, relativně i absolutně, na základě posledního dostupného srovnání se zeměmi EU a střednědobých změn po roce 2015.
(jw)