Zaměstnanci bez zaměstnaneckých práv, pouze s jejich povinnostmi, jsou dosud zaměstnanci tzv. platforem, například řidiči Uberu či Boltu. Po velkých debatách a bezskrupulózních tlacích lobbistů nadnárodních firem byla v polovině března schválena dohoda o pravidlech osob pracujících právě prostřednictvím platforem, jako jsou kurýři či řidiči internetových taxislužeb.
Nově by tak mělo na tyto osoby být nahlíženo jako na zaměstnance těchto platforem a jako zaměstnancům jim také musí náležet zaměstnanecké benefity, jako je například nárok na placenou dovolenou či mateřskou dovolenou.
Europarlament přijal svou pozici k této navržené směrnici již před více než rokem. Proč tedy trvalo finální schválení Radě tak dlouho?
Platformy jako Uber a Bolt, nepřející si dát lidem, kteří pro ně pracují stejné podmínky, jako tradičním zaměstnancům, tvrdě lobovaly u vlád členských států a u řady z nich dosáhly úspěchu. Především pak ve Francii, Německu, Estonsku a Řecku – ty přijetí dohody až dosud úspěšně blokovaly. Nakonec však Francie a Německo zůstaly ve své opozici osamoceny a přijetí návrhu už tak zablokovat nemohly.
Není to však tak ideální, jak se na první pohled může zdát. Určení toho, kdo je zaměstnancem, bude záviset na pravidlech, které si pro sebe nastaví členské státy samotné. To znamená, že některým pracujícím bude nadále možno odřeknout status zaměstnance a s tím i benefity, bude-li si to daný členský stát přát.
Definitivně se rozhodne v dubnu. Poslanci levicového klubu The Left in the European Parliament ale doufají v posílení v červnových volbách (u nás mezi ně chtějí zamířit kandidáti levicové koalice STAČILO!) a práva zaměstnanců platforem chtějí ještě více posílit.
The LEFT