Průměrné stáří auta už překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal vloni v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v přechozích letech. Ročně se zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala v roce 2026 a o tři roky později by dosáhla průměrného stáří přes 18 let.
»Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Před deseti lety bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 roku,« řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých aut.
Podle Pajera ale není důvodem zvyšujícího se stáří aut jen špatná finanční situace řady domácností. »Určitý vliv to samozřejmě má, ukazuje na to zvyšující se tempo stárnutí. Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,« tvrdí Pajer. Počet vyřazených aut byl vloni nejnižší od roku 2014. Češi loni odhlásili z provozu 140 201 osobních aut.
Ke konci loňského roku bylo celkově v České republice registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu kusů, což představuje nárůst o téměř 37 %. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo.
Klamavá inzerce
»Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,« očekává Pajer s tím, že na ty, kteří se rozhodnou vyměnit staré auto za ojeté novější, čeká více nástrah než v dřívějších letech. »Míra podvodů při prodeji ojetých aut v posledních letech narostla a v tuto chvíli už 4 z 5 inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace nebo obsahují dokonce klamné informace,« upozornil. Lidé by měli být při výběru auta obzvlášť opatrní, aby nenaletěli podvodníkovi a nekoupili si auto, do kterého budou muset v následujících letech investovat více peněz, než čekali.
»V inzerátech se zpravidla neinformuje o haváriích a poškozeních, většina aut je podle nich v dobrém, nebo dokonce perfektním stavu. Je to ale dost abstraktní představa, co je to například dobrý stav,« varoval Pajer. Časté je stáčení tachometrů, zatajování pravé země původu, neuvádění skutečného roku výroby a naopak uvádění vyššího výbavového stupně či falešné tvrzení, že je auto po prvním majiteli.
Před každým nákupem ojetého vozidla je tedy nezbytné prověřit si jeho historii.
Jak nenaletět podvodníkům
Na www.cebia.cz je možné během několika minut zjistit dostupné informace o autech z ČR i zahraničí. Systém pro prověření historie vozidla obsahuje miliardy záznamů o autech a lze díky němu zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo poškozené či havarované a případně k jaké škodě došlo a jak ji vyčíslila pojišťovna, jaká je servisní historie vozidla, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, kdy bylo poprvé zaregistrované k provozu ve světě a v ČR, zda není kradené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozované jako taxi, jaká je jeho skutečná výbava, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované či jaká je jeho aktuální tržní cena.
Pokud auto nemá průhlednou historii, což znamená, že bylo například v zahraničí opravováno a udržováno v »garážovém« servisu a data o jeho historii nejsou zcela dostupná, je dobré zvážit, zda si takový vůz vůbec koupit.
(jw)