Stávka kurýrů platformy Wolt, která se zaměřuje na rozvoz jídla, otevřela otázky ohodnocení i pracovních podmínek lidí, kteří vykonávají svou práci venku, za dne i za noci. Práce pro podobné firmy znamená, že kurýři pracují bez dalšího zajištění, které je běžné u jiných pracovních poměrů, jako je třeba nemocenská, či placená dovolená. Europoslankyně Kateřina Konečná proto upozornila na směrnici, na které se s evropskou levicí spolupodílela a která má podmínky takových zaměstnanců změnit. Podpořit ji můžete i vy.
Kolikrát jste si objednali odvoz, protože jste měli zpoždění, pizzu na sobotní večer s přáteli či jiné hotové jídlo, abyste si jednou odpočinuli od vaření. V tu chvíli jsou tu pro nás kurýři či řidiči, umožňují nám mít více volného času. »Práce těchto lidí je důležitá. Přesto pokaždé, když si objednáme jejich službu z aplikace, jsou jejich práva pošlapávána. Nikoliv námi, ale nefér přístupem zaměstnavatelů. Víte, že kurýři nemají žádnou nemocenskou, rodičovskou dovolenou, placenou dovolenou a o spravedlivé mzdě nemůže být ani řeč? Levice v europarlamantu měsíce pracovala na směrnici, na níž jsem se podílela i já, která pracovníkům těchto platforem zajistí lepší podmínky,« informovala na svém facebookovém profilu předsedkyně KSČM a europoslankyně Kateřina Konečná.
Tuto petici může podpořit každý. Naleznete ji na stránkách https://act.left.eu/page/121054/petition/1
»Každým podpisem získá tato navržená směrnice větší váhu. Podpořít jí mohou signatáři i dalším sdílením. Solidarita je zvláště v této době nesmírně důležitá!« dodává Konečná.
Na své zhoršující se pracovní podmínky upozornili kurýři na stávce konané ve středu dopoledne na Václavském náměstí. Protestující měli připravené sepsané podmínky pro zlepšení ohodnocení jejich práce, ale zástupci Woltu v tiskové zprávě uvedli, že je převzít nemohou. Prý kvůli uzavření budovy z bezpečnostních důvodů. Prý budou zástupce demonstrujících informovat o možném náhradním termínu.
Technologický start-up Wolt vznikl v roce 2014 ve Finsku. Nyní působí ve 23 zemích. Na český trh Wolt vstoupil před pěti lety, v současné době působí ve dvacítce měst.
Podle firmy kurýři dlouhodobě požadovali stanovení odměn podle délky trasy a zobrazení částky za rozvoz před přijetím objednávky. Wolt má v ČR přes 7000 kurýrů a dotazníkové šetření provedla mezi 1000 respondenty. Podle společnosti většina z nich zavedené změny vnímá pozitivně. Rovněž uvedla, že denní výdělky jsou nyní významně zkreslené tím, že do systému se připojuje rekordní množství lidí, kteří ho chtějí vyzkoušet, lze podle ní ale očekávat, že situace se brzy vrátí k normálu.
Systém odměňování se změnil minulý týden. Odpadlo v něm například původní oceňování za najeté kilometry, což snížilo ocenění donášky až na polovinu. Kurýři navíc na přijetí objednávky v aplikaci mají pouhých 15 vteřin, za které se musejí rozhodnout. Protestujícím také vadí, že nově dostanou za dvě objednávky z jednoho podniku honorář jako za jednu. V petici proto požadují dvě odměny za duplicitní objednávky.
Podle zástupců firmy a na základě dat ze systému budou podle nich výdělky bez spropitného činit v průměru mezi 250 až 300 Kč za hodinu v Praze a Brně, na podobnou částku chce firma cílit i v regionech. Proto žádá kurýry, aby s hodnocením nově zavedeného systému počkali. Tyto částky jsou ale před odečtením nákladů, které má s donáškou kurýr, jako je benzín, oprava a údržba dopravního prostředku, placení daní, atd. A samozřejmě i pro stálé kurýry, kteří se živí již jen rozvozem jídla a denně odpracují osm i více hodin, nezajišťuje tento způsob obživy žádné jistoty, které dává zaměstnancům zákoník práce.
Helena KOČOVÁ