Práce na novém silničním mostě přes první český železniční koridor skrz ČR v Blansku jsou ve finále. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) spustila na mostě silniční provoz.
Průjezd zatím ještě stavbou je omezen rychlostí jízdy povolenou do 30 km/h. Přechod přes most je dosud uzavřen pro pěší kvůli dokončovacím pracím, jako jsou dodělávky chodníků a instalace veřejného osvětlení.
Mostní hlavní nosný ocelový oblouk je délky 77,6 metru se dvěma estakádními poli před a za z předpjatého betonu. Nosná konstrukce je dlouhá 158,4 metru. Výška mostu nad terénem činí devět metrů, výška oblouku je 12 metrů.
Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Most začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, přes železniční koridor a končí v průmyslové zóně ve Starém Blansku. »Zajímavost tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm musí překonat stoupání i klesání 8,33 %, což na mostech bývá méně obvyklé,« řekl Roman Hanák, ředitel SÚS JMK.
Na současnou dopravní síť je novostavba napojena pomocí okružních křižovatek od ulice Svitavské (II/374 ) a od ulice Brněnské (III/37937). Stavba začala v červenci loňského roku. Předpokládaná cena akce byla ještě loni v červnu necelých 225 milionů korun bez DPH. Při stavbě její finanční rozpočet nebyl navýšen.
»Přesné číslo budeme znát za následujících týdnů. Významnou roli tu hrála cena oceli z okupovaného Mariupolu. Pochopitelně se cena navýší o práce, které projekt nepředpokládal a vyskytly se až během stavby. Šlo zejména o nestabilní podloží a zajištění statiky,« uzavřel Hanák.
(vž)
FOTO – Petr HOLEČEK