Výzkumníci Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI) začali rozsáhlé šetření přizpůsobení se ukrajinských žáků výuce v českých základních školách. Zajímají je podmínky vzdělávání a jak se s přílivem velkého počtu zahraničních studentů školy vyrovnávají.
Součástí týmu SYRI je i ukrajinská výzkumnice, která se na rozhovorech s ukrajinskými dětmi a jejich rodiči podílí. Výsledky výzkumu budou známé v nejbližších měsících. Jejich součástí budou i doporučení pro ředitele škol v ČR.
Výzkum integrace ukrajinských žáků je založený na pečlivých případových studiích škol, do nichž v nedávné době přišly vysoké počty těchto žáků. »Hovoříme s řediteli, učiteli i žáky, budeme pozorovat výuku a sledovat vrstevnické vztahy ve třídách,« uvedla vědecká ředitelka Národního institutu SYRI Klára Šeďová, která vede i výzkumnou skupinu zaměřenou na vzdělávání. »České základní školy nedávno absorbovaly množství žáků, kteří přišli z Ukrajiny. Je důležité vědět jaké podmínky pro vzdělávání mají, jak se s tím školy vyrovnávají, jakým potížím čelí a jaký typ podpory potřebují,« uvedla Šeďová.
Odborníci zahájili výzkum na vybraných školách. V rozhovorech s žáky a jejich rodiči jim pomáhá výzkumnice z ukrajinského Donbasu Oksana Stupak, která v Brně žije od dubna se dvěma dětmi. »Jsem ráda, že mohu pracovat v týmu SYRI. Cítím, že mám dvě role. Na jedné straně jsem maminka, mám dva syny, z nichž ten starší chodí do páté třídy. Z pozice maminky je pro mne dost důležité vědět, že moje děti mají stabilní emoční stav a hezké prostředí ve škole. Z pozice výzkumnice je pak důležité porozumět problémům sociální adaptace ukrajinských dětí v českých školách,« uvedla Stupak.
Zjistit skutečný stav a navrhnout doporučení
Výzkum má dvě části: Rozhovory s řediteli, studenty či žáky a jejich rodiči jsou kvalitativní fáze, na kterou naváže začátkem příštího roku ta kvantitativní, kdy budou výzkumníci obesílat velký vzorek škol s dotazníky a díky nim získají další data. Cíl je zjistit skutečný stav a případně navrhnout sérii doporučení, které školám pomohou. Podle Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR nastoupilo do českých škol už v minulém školním roce 39 380 ukrajinských uprchlíků. V novém školním roce školy přijaly dalších 27 936 kluků a děvčat. Nejvíc, 52 107 dětí z Ukrajiny, registrovaly k 20. září základní školy. V mateřských školách jich bylo zapsáno 10 439 a ve středních 4523 dětí.
(vž)
FOTO – archiv autora